Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esikouluikäisten lasten käsityksiä leikistä ja leikkimisen vertaissuhteista

Pietiläinen, Veera; Tölli, Elisa (2019-03-11)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201903131312.pdf (639.1Kt)
nbnfioulu-201903131312_pdfa_report.xml (221.4Kt)
nbnfioulu-201903131312_mods.xml (13.34Kt)
nbnfioulu-201903131312_solr.xml (29.29Kt)
Lataukset: 


Pietiläinen, Veera
Tölli, Elisa
V. Pietiläinen; E. Tölli
11.03.2019
© 2019 Veera Pietiläinen, Elisa Tölli. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201903131312
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia lasten käsityksiä leikistä ja leikkimisen vertaissuhteista. Tutkimuksen tarkoitus on antaa kasvattajille lasten näkökulmasta tietoa, jota he voivat hyödyntää työssään. Tutkimuksessa käsitellään lasten käsityksiä, joten se luonteeltaan on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Tutkimuksen viitekehyksessä tarkastellaan leikin käsitettä ja tutkitaan sen eri luokittelua ja kehitystä esikouluiässä sekä leikkivälinettä osana leikkiä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään leikin vertaissuhteet, joihin liittyvät muun muassa sukupuoliroolit sekä vertaissuhteissa ilmenevät ongelmat, kuten kiusaaminen.

Tutkimusaineistona on Pauliina Mattisen vuonna 2012 haastattelemalla keräämä aineisto, joka on saatu käyttöön Aila-portaalin kautta. Mattinen haastatteli pirkanmaalaisessa päiväkodissa seitsemää esikouluikäistä lasta, joista kolme on tyttöä ja neljä poikaa (N=7). Tutkimuksessa käytetään analyysimenetelmänä sisällönanalyysiä.

Tutkimuksen tuloksissa ilmenee, että leikki on lasten käsitysten mukaan mielekästä toimintaa ja että leikkiin liittyy välineet sekä leikki-idea. Haastatteluissa nousee esiin myös lasten erilaiset leikit, kuten rooli- ja sääntöleikit. Leikkiminen on mahdollista sekä yksin että yhdessä ja esikouluikäiset leikkivät useimmiten samaa sukupuolta olevien kanssa. Tulosten mukaan tyttöjen ja poikien leikit eroavat toisistaan, riidat ovat osa leikkiä ja kiusaamista tapahtuu esikoulussa. Tutkimuksen tulokset ovat samankaltaisia aiemman tutkimuksen ja teorian kanssa.

Tutkimuksessa pyritään läpinäkyvyyteen analysointivaiheessa erityisesti, koska käytössä on valmis aineisto. Tutkimus on toteutettu eettisiä työskentelytapoja käyttäen parityönä, mikä osaltaan lisää luotettavuutta. Lisäksi tutkimuksessa huomioidaan myös lapsitutkimuksen näkökulma osana eettisyyttä ja luotettavuutta. Tutkimustulokset kertovat lasten näkökulmaa, mutta saatuja tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia lapsia. Jatkotutkimuksen aiheita ovat kiusaamisen ehkäisy, leikkikaverin valikoituminen, erilaiset leikkiympäristöt, aikuisen tuki leikissä ja sukupuolittuneet leikit.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen