Lasten kuluttajataitojen tukeminen alkuopetuksessa
Pajari, Kati (2019-02-12)
Pajari, Kati
K. Pajari
12.02.2019
© 2019 Kati Pajari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201902191220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201902191220
Tiivistelmä
Hyvin pienetkin lapset oppivat asenteita rahan käyttämiseen ja monella alkuopetusikäisellä on jo ensimmäisiä kokemuksia itsestään taloudellisena toimijana. Opetussuunnitelmassa opetuksen tavoitteena on oppilaiden kannustaminen oman talouden hallintaan, kohtuullisuuteen ja säästäväisyyteen. Kuluttajakasvatuksen osittain abstraktin luonteen ja aiheen henkilökohtaisuuden vuoksi opetuksen suunnitelmallisuus korostuu. Jotta lapsi voisi kokea kuluttajakasvatuksen merkityksellisenä, opetusmenetelmien tulisi pohjautua oppijan omiin kokemuksiin ja arkeen. Kuluttajuutta on kuitenkin tutkittu vähän lasten näkökulmasta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten lasten kuluttajataitoja voidaan tukea alkuopetuksessa. Tähän päätutkimuskysymykseen pyritään vastaamaan apukysymysten avulla: mistä kuluttajakasvatus koostuu sekä millaisia kokemuksia alkuopetusikäisillä lapsilla on itsestään kuluttajina. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuskysymyksiin on pyritty vastaamaan kirjallisuuskatsauksella aiempiin tutkimuksiin. Lisäksi tutkimusta varten on haastateltu 2. luokan oppilaita sekä havainnoimalla heitä monialaisen opetuskokonaisuuden yhteydessä toteutetun kauppavierailun aikana.
Pohjoismaisen ministerineuvoston (2010) jaottelun mukaan kuluttajakasvatuksen pääteemat ovat kestävä kulutus ja media- ja teknologialukutaito. Kuluttajakasvatuksessa tavoitteena on liittää nämä teemat kaikkiin kuluttajakasvatuksen neljään osa-alueeseen: kotitalouden hallinta ja osallisuus, kuluttajakauppa, yksityistalous, markkinointi ja kaupallinen media.
Alkuopetusikäisille lapsille suunnattuja valmiita kuluttajakasvatusmateriaaleja ja lasten kirjallisuutta on heikosti saatavilla. Tavoitteena on osallistaa lapsia kodin toimintoihin ja päätöksentekoon. Haastatteluissa tuli ilmi, että osa lapsista osallistui kotona esimerkiksi ostoslistan tekemiseen. Opettaja on avainasemassa perheiden kannustamisessa avoimeen keskusteluun oman talouden hallinnasta ja suunnittelusta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten lasten kuluttajataitoja voidaan tukea alkuopetuksessa. Tähän päätutkimuskysymykseen pyritään vastaamaan apukysymysten avulla: mistä kuluttajakasvatus koostuu sekä millaisia kokemuksia alkuopetusikäisillä lapsilla on itsestään kuluttajina. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuskysymyksiin on pyritty vastaamaan kirjallisuuskatsauksella aiempiin tutkimuksiin. Lisäksi tutkimusta varten on haastateltu 2. luokan oppilaita sekä havainnoimalla heitä monialaisen opetuskokonaisuuden yhteydessä toteutetun kauppavierailun aikana.
Pohjoismaisen ministerineuvoston (2010) jaottelun mukaan kuluttajakasvatuksen pääteemat ovat kestävä kulutus ja media- ja teknologialukutaito. Kuluttajakasvatuksessa tavoitteena on liittää nämä teemat kaikkiin kuluttajakasvatuksen neljään osa-alueeseen: kotitalouden hallinta ja osallisuus, kuluttajakauppa, yksityistalous, markkinointi ja kaupallinen media.
Alkuopetusikäisille lapsille suunnattuja valmiita kuluttajakasvatusmateriaaleja ja lasten kirjallisuutta on heikosti saatavilla. Tavoitteena on osallistaa lapsia kodin toimintoihin ja päätöksentekoon. Haastatteluissa tuli ilmi, että osa lapsista osallistui kotona esimerkiksi ostoslistan tekemiseen. Opettaja on avainasemassa perheiden kannustamisessa avoimeen keskusteluun oman talouden hallinnasta ja suunnittelusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]