Language learning and music : a qualitative study of how students of English Philology view the role of music in the development of their L2 skills
Soppela, Aleksi (2019-02-15)
Soppela, Aleksi
A. Soppela
15.02.2019
© 2019 Aleksi Soppela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201902201225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201902201225
Tiivistelmä
This thesis attempts to map out the opinions that students of English Philology have regarding the effect of music in their lives, and more importantly, how it has possibly affected their linguistic skills. Secondary aim was to discuss the educational themes that were related to both music and language learning and seek out how the participants in this study felt these themes were addressed during their time at school, and whether music offers any value whatsoever to other subjects. As a method of finding out these viewpoints, a qualitative interview was conducted with two students of English Philology, which would then be transcribed and analysed loosely through Discourse Analytic methods.
Additionally, a theoretical background was formed with the idea that connection between music and language would be proven. The results emerging from the interview would then be applied into this theory in the best possible manner, after which they would be discussed in a larger context. The findings in the study were that music was viewed as an important part of the current school curriculum, and that it offers some amount of benefits regarding language learning, even though those benefits are not always noticeable. Moreover, the participants considered that the genre and style of music has an impact on how well it could benefit the language learning processes. Tämä kandidaatintutkielma pyrkii ensinnäkin selvittämään englantilaista filologiaa opiskelevien henkilöiden mielipiteitä musiikin vaikutuksesta heidän kielitaitoonsa, sekä muihin elämän aspekteihin. Lisäksi tutkielmassa käsitellään pedagogisia teemoja, jotka liittyvät sekä musiikkiin että kielenopetukseen, mutta myös siihen, miten tutkimuksen osallistujat ovat itse kokeneet niiden toteutuneen kouluelämässään, ja siihen, onko musiikilla mitään annettavaa muille oppiaineille. Jotta tutkimuksen kysymyksiin voitaisiin vastata, kahta osanottajaa haastateltiin näistä teemoista, minkä jälkeen haastattelu litteroitiin ja analysoitiin väljästä diskurssianalyysinäkökulmasta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostettiin sillä periaatteella, että musiikin ja kielen välillä oleva yhteys voidaan todistaa, ja havaintoja haastattelusta peilattiin tätä viitekehystä vasten. Tutkielman tuloksista käy ilmi, että musiikki nähtiin tärkeänä osana nykyistä opetusjärjestelmää, ja että sen koettiin tarjoavan hyötyä myös muille oppiaineille, kuten kielenopetukselle, vaikka nämä hyödyt eivät aina olekaan suoraan näkyvillä. Lisäksi osallistujat kokivat, että musiikkilajilla ja -tyylillä on suuri vaikutus siihen, miten paljon hyötyjä ilmenee.
Additionally, a theoretical background was formed with the idea that connection between music and language would be proven. The results emerging from the interview would then be applied into this theory in the best possible manner, after which they would be discussed in a larger context. The findings in the study were that music was viewed as an important part of the current school curriculum, and that it offers some amount of benefits regarding language learning, even though those benefits are not always noticeable. Moreover, the participants considered that the genre and style of music has an impact on how well it could benefit the language learning processes.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostettiin sillä periaatteella, että musiikin ja kielen välillä oleva yhteys voidaan todistaa, ja havaintoja haastattelusta peilattiin tätä viitekehystä vasten. Tutkielman tuloksista käy ilmi, että musiikki nähtiin tärkeänä osana nykyistä opetusjärjestelmää, ja että sen koettiin tarjoavan hyötyä myös muille oppiaineille, kuten kielenopetukselle, vaikka nämä hyödyt eivät aina olekaan suoraan näkyvillä. Lisäksi osallistujat kokivat, että musiikkilajilla ja -tyylillä on suuri vaikutus siihen, miten paljon hyötyjä ilmenee.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]