Video games as a source of extramural English : Finnish university students’ perspective
Nikkarinen, Eeli (2019-03-06)
Nikkarinen, Eeli
E. Nikkarinen
06.03.2019
© 2019 Eeli Nikkarinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201903071293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201903071293
Tiivistelmä
This thesis examines how video games as an entertaining pastime activity may function as a source of extramural English language learning for Finnish players. Previous research about video games and learning has been primarily focused on identifying learning principles deeply rooted in the design of video games. This study examines video games in their immediate sociocultural context, as a form of popular culture comprised of complex communities and activities. The study applied qualitative research methods. The data for this study comes from ten semi-structured interview sessions with Finnish university students of English who were active gamers during their early formal education and listed playing video games as a pastime activity. The interview required informants to give information about their experiences and opinions in relation to video games and English second language learning. The results of the thesis show that the informants consider video games as a significant, effective, and versatile source of additional language learning. Additionally, the results show that the learning experiences described by the informants often realize the characteristics of modern sociocultural learning theories and approaches. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten englanninkielisten videopelien pelaaminen voi edistää suomenkielisten pelaajien kouluajan ulkopuolista oppimista. Aikaisempi tutkimus pelien ja oppimisen suhteesta on keskittynyt pitkälti pelien oppimiselle olennaisten toimintaperiaatteiden kartoittamiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pelejä ja oppimista irrottamatta niitä sosiokulttuurisesta viitekehyksestään populaarikulttuurin muotona, joka koostuu monitahoisista yhteisöistä ja aktiviteeteistä. Tutkimusmenetelmä on laadullinen. Tutkimusaineisto koostuu teemahaastatteluista, jonka kymmenen haastateltavaa ovat äidinkielenään suomea puhuvia englannin kielen yliopisto-opiskelijoita. Kaikki haastateltavat harrastivat videopelejä peruskoulun aikana. Haastattelussa osallistujia pyydettiin kertomaan kokemuksistaan ja mielipiteistään englannin kielen oppimisesta videopelien kautta. Tutkimus osoittaa, että haastateltaville videopelit ovat olleet merkittävä, hyvin toimiva ja monipuolinen kanava englannin kielen oppimisessa. Lisäksi tutkimuksessa todetaan, että haastateltavien kuvauksien perusteella pelien kautta tapahtuva oppiminen myötäilee nykyaikaisten sosiokulttuuristen oppimiskäsitysten malleja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]