Adaptiivisuus hyötypeleissä
Mustonen, Olli (2019-02-04)
Mustonen, Olli
O. Mustonen
04.02.2019
© 2019 Olli Mustonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201902131205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201902131205
Tiivistelmä
Videopelien suosion kasvaessa hyötypelien käyttö on yleistymässä perinteisen opetuksen ohella. Hyötypelien adaptiivisuus tarjoaa jokaiselle pelaajalle mahdollisuuden saada pelistä tietojaan ja taitojaan vastaava haaste, mutta adaptiivisten pelien kehittäminen on haaste itsessään. Tämä tutkielma on perinteinen kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan sekä hyötypelien, pelien adaptiivisuuden sekä hyötypelien adaptiivisuuden nykytilannetta. Tutkielman on tarkoitus antaa lukijalle käsitys siitä, mitä adaptiivisuus on ja kuinka sitä voidaan hyötypeleissä hyödyntää. Aiheesta on tehty jo runsaasti tutkimusta, mutta tutkielman tulokset osoittavat että adaptiivisuus on lupaava tapa parantaa pelaajien oppimiskokemusta sekä viihtyvyyden että oppimistehokkuuden kannalta, ja on täten aihe, jota on syytä tutkia lisää sen täyden potentiaalin hyödyntämiseksi. As videogames are becoming more and more popular, the usage of serious games alongside traditional pedagogical methods is on the rise. Adaptivity in serious games gives every player the chance to have a challenge suited for their level of knowledge and skill, but developing adaptive games is a challenge itself. This thesis examines the current situation in serious gaming, video game adaptivity and adaptivity in serious games. The aim of this thesis is to give the reader a general understanding of adaptivity and how it can benefit serious games. There is already a sizeable amount of research done about the subject, but the results of this thesis indicate that adaptivity is a promising way of making serious gaming more immersive, effective and fun, and thus requires more research to make use of its full potential.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34540]