Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Minun luokassa halataan ja jutellaan paljon--.” : noviisiopettajien kertomuksia pedagogisesta hyvinvoinnista

Huhtala, Maiju; Pöyhtäri, Anna (2019-02-07)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201902121195.pdf (5.783Mt)
nbnfioulu-201902121195_pdfa_report.xml (232.4Kt)
nbnfioulu-201902121195_supplementary_agreement.pdf (52.21Kt)
nbnfioulu-201902121195_mods.xml (13.54Kt)
nbnfioulu-201902121195_solr.xml (29.78Kt)
Lataukset: 


Huhtala, Maiju
Pöyhtäri, Anna
M. Huhtala; A. Pöyhtäri
07.02.2019
© 2019 Maiju Huhtala, Anna Pöyhtäri. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201902121195
Tiivistelmä
Tutkimuksemme selvittää noviisiopettajien pedagogiseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä narratiivisen tutkimuksen näkökulmasta. Tutkimuksemme tavoitteena on lisätä tietoa opettajien pedagogisesta hyvinvoinnista ja siitä, miten koulutus ja työyhteisö voivat tukea noviisiopettajaa työelämään siirtyessä. Tutkimuskysymyksemme ovat 1) Mitkä tekijät vaikuttavat opettajien pedagogiseen hyvinvointiin? 2) Miten pedagogista hyvinvointia tukeva vuorovaikutus näkyy noviisiopettajien kertomuksissa?

Tutkimuksessamme pedagoginen hyvinvointi ymmärretään työhyvinvoinnin yhtenä osa-alueena, jossa korostuu oppimisen ja vuorovaikutuksen näkökulma. Sama näkökulma rakentaa tutkimuksemme taustalla olevan opettajuuden ilmiön. Lisäksi opettajuuteen liittyy vastuu ja eettiset kysymykset. Tutkimuksessamme tarkastelemme pedagogista hyvinvointia noviisiopettajien kertomusten näkökulmasta.

Tutkimuksemme aineisto koostuu viiden noviisiopettajan kirjoittamista päiväkirjamerkinnöistä eli kertomuksista. Kertomukset analysoimme aineistolähtöisesti temaattisen narratiivien analyysin keinoin luokittelemalla ne hyvinvoinnin näkökulmasta ala- ja yläteemoihin. Tutkimustulokset rakentuvat yläteemoista, jotka ovat vuorovaikutus, hallinta, ammatillisuus ja henkilökohtaiset voimavarat.

Noviisiopettajien pedagogiseen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät ovat työssä olevat vuorovaikutussuhteet, opettajien tunne työn hallinnasta, saatavilla olevat resurssit, voimavaratekijät sekä ammatillisuus. Kertomuksissa pedagogista hyvinvointia tukeva vuorovaikutus rakentuu välittämiseen ja myönteisyyteen perustuvaan suhteeseen. Tutkimuksessamme kuuluu aineistomme noviisiopettajien ääni ja heidän kokemuksensa. Tämä lisää ymmärrystä työuraa aloittaneiden opettajien hyvinvointia tukevista tekijöistä. Pedagogisen hyvinvoinnin mukaisesti hyvinvointipuheessa tulisi näkyä opettajien toimijuuden korostaminen ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen. Vastuu hyvinvoinnista ei ole yksilöllä itsellään vaan se rakentuu yhteisössä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38404]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen