Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Liikkeeseen painottuva toiminnallinen opetus oppimisprosessin eri vaiheissa

Luukka, Juuli; Valkonen, Riikka (2019-03-01)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201903061285.pdf (355.9Kt)
nbnfioulu-201903061285_pdfa_report.xml (208.1Kt)
nbnfioulu-201903061285_mods.xml (11.74Kt)
nbnfioulu-201903061285_solr.xml (26.86Kt)
Lataukset: 


Luukka, Juuli
Valkonen, Riikka
J. Luukka; R. Valkonen
01.03.2019
© 2019 Juuli Luukka, Riikka Valkonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201903061285
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen opetus edistää oppimista oppimisprosessin eri vaiheissa. Tutkielmassa tarkastellaan, kuinka merkittävässä roolissa liike on lapsen kehityksessä ja kasvussa. Lisäksi tutkielmassa kuvataan liikkeen positiivisia vaikutuksia oppimiseen. Tutkimuskysymykset olivat, miten liikkeeseen painottuva toiminnallinen opetus tukee oppimista oppimisprosessin eri vaiheissa ja missä oppimisprosessin eri vaiheissa liikkeeseen painottuva toiminnallinen opetus edistää oppimista. Tutkielma oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka antoi laajan kuvan käsiteltävästä aiheesta.

Liike on mukana lapsen kehityksessä jo varhaisesta lapsuudesta alkaen, jolloin liikkeen avulla oppiminen on lapselle luontainen tapa oppia. Liikkeen avulla oppimista ei tulisi lopettaa, kun lapsi siirtyy kouluun. Liikkeen avulla oppimisen on todettu vaikuttavan positiivisesti oppilaiden oppimistuloksiin ja koulumenestykseen. Tutkielma osoitti, että yhtenä syynä tähän nähdään aivojen aktiivinen toiminta liikkeen aikana.

Liikkeeseen painottuvassa toiminnallisessa opetuksessa oppiminen tapahtuu toiminnan, tekemisen ja liikkeen kautta. Toiminnallisessa opetuksessa oppija on aktiivinen toimija, joka osallistuu oppimisprosessin suunnitteluun, toteutukseen ja työskentelyyn. Tutkielmassa oppimisprosessi koostuu orientoitumisesta, uuden aineksen prosessoinnista, opitun koostamisesta sekä soveltamisesta ja reflektoinnista. Liikkeeseen painottuva toiminnallinen opetus edistää oppimista oppimisprosessin kaikissa vaiheissa. Toiminnallinen opetus vaatii onnistuakseen uskaliaan sekä innostuneen opettajan. Tutkielmassa todetaan, että toiminnallista opetusta tulisi hyödyntää opetuksessa, koska se on oppilaiden mielestä usein motivoiva ja mielekäs tapa oppia. Toiminnallinen opetus tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa, jolloin oppilaiden sosiaaliset ja vuorovaikutukselliset taidot kehittyvät.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37957]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen