Inkluusiopedagogiikka ja autisminkirjon haasteet
Suojanen, Ville-Valtteri (2019-03-28)
Suojanen, Ville-Valtteri
V.-V. Suojanen
28.03.2019
© 2019 Ville-Valtteri Suojanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904021377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904021377
Tiivistelmä
Inkluusioperiaatteen jatkuva kehitys luo opettajan työhön uudenlaisia haasteita, kun yleisopetuksen ryhmään on liitetty oppilaita, jotka aikaisemmin ovat opiskelleet muualla. Autisminkirjon oppilaat ovat historian saatossa olleet laitoshoidossa, erityisluokilla ja diagnoosin saaneita oppilaita on ollut yleisopetuksessa vasta vähän aikaa. Suomalainen erityisopetus on kulkenut pitkän tien segregaatiosta integraatioon ja sitä myötä inkluusioon. Autisminkirjon oppilaat ovat kuitenkin päässeet integraatio- ja inkluusioprosessiin verrattain myöhään.
Tässä tutkielmassa pyrin kertomaan autisminkirjon haasteista inklusiivisessa luokassa ja toimintatapoja, joilla autisminkirjon oppilaita voidaan tukea inklusiivisessa luokassa. Tutkielmani tavoitteena on kertoa oppilaan autisminkirjon tuomista haasteista sekä löytää hyviä toimintatapoja, joilla autisminkirjon oppilasta voidaan tukea inklusiivisessa luokassa.
Autisminkirjo on kehityksellinen oireyhtymä, jossa yksilöllä voi olla erilaisia oireita esimerkiksi sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeutta, kommunikaation hankaluutta ja poikkeavaa käyttäytymistä. Luokkahuoneessa oireiden myötä ilmeneviä haasteita ovat: omatoiminen sosiaalinen vetäytyminen, käyttäytyminen, kiusaaminen, rajoittuneisuus, muutokset ja sosiaalinen torjunta.
Oppilaan autisminkirjon tuomiin haasteisiin voidaan vastata monella tavalla. Tutkimuksessa esille nousi muun muassa seuraavanlaisia toimintatapoja: opetuksen strukturointi, opettajan pedagoginen kompetenssi ja erilaiset kommunikaatiotavat kuten tukiviittomat ja kuvalliset kortit. Tukitoimet ovat joko oppiainekohtaisia tai yleisiä tukitoimenpiteitä koulunkäynnin helpottamiseksi. Tutkimuksessa selvisi myös näiden toimintatapojen hyödyttävän kaikkia oppilaita.
Tässä tutkielmassa pyrin kertomaan autisminkirjon haasteista inklusiivisessa luokassa ja toimintatapoja, joilla autisminkirjon oppilaita voidaan tukea inklusiivisessa luokassa. Tutkielmani tavoitteena on kertoa oppilaan autisminkirjon tuomista haasteista sekä löytää hyviä toimintatapoja, joilla autisminkirjon oppilasta voidaan tukea inklusiivisessa luokassa.
Autisminkirjo on kehityksellinen oireyhtymä, jossa yksilöllä voi olla erilaisia oireita esimerkiksi sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeutta, kommunikaation hankaluutta ja poikkeavaa käyttäytymistä. Luokkahuoneessa oireiden myötä ilmeneviä haasteita ovat: omatoiminen sosiaalinen vetäytyminen, käyttäytyminen, kiusaaminen, rajoittuneisuus, muutokset ja sosiaalinen torjunta.
Oppilaan autisminkirjon tuomiin haasteisiin voidaan vastata monella tavalla. Tutkimuksessa esille nousi muun muassa seuraavanlaisia toimintatapoja: opetuksen strukturointi, opettajan pedagoginen kompetenssi ja erilaiset kommunikaatiotavat kuten tukiviittomat ja kuvalliset kortit. Tukitoimet ovat joko oppiainekohtaisia tai yleisiä tukitoimenpiteitä koulunkäynnin helpottamiseksi. Tutkimuksessa selvisi myös näiden toimintatapojen hyödyttävän kaikkia oppilaita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37125]