Elämyksellinen ja pelilähtöinen oppiminen koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä : maantietoaiheinen digitaalinen oppimispolku Oulun kasvitieteellisellä puutarhalla
Tolvanen, Tiina (2019-03-13)
Tolvanen, Tiina
T. Tolvanen
13.03.2019
© 2019 Tiina Tolvanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904271547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904271547
Tiivistelmä
Peruskouluissa on viimeisen kahden vuoden ajan siirrytty vaiheittain uuteen opetussuunnitelmaan, jonka tulee olla kokonaisuudessaan käytössä viimeistään syksyllä 2019. Uudessa opetussuunnitelmassa korostuvat elämyksellinen ja pelillinen oppiminen, sekä erilaiset toiminnalliset ja kokemukselliset työtavat, joita tässä tutkielmassa on hyödynnetty. Tutkielma on tehty yhteistyössä Oulun kasvitieteellisen puutarhan kanssa osana osallistavaan, tutkimuslähtöiseen ja elämykselliseen oppimiseen liittyvää hanketta. Hankkeen tarkoituksena on luoda yhteistyökulttuuria kasvitieteellisen puutarhan ja koulujen välille.
Tutkielmaa varten kasvitieteelliselle puutarhalle suunniteltiin uuden opetussuunnitelman mukainen, maantietoaiheinen digitaalinen oppimispolku yläasteikäisille oppilaille. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä oppilasryhmää, jotka tulivat suorittamaan oppimispolkua kasvitieteelliselle puutarhalle keväällä 2017. Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta kyselylomakkeesta, jotka oppilaat täyttivät ennen ja jälkeen puutarhalla vierailun. Kyselyiden avulla selvitettiin, millaisena oppilaat kokivat oppimispolkua varten suunnitellun digitaalisen oppimispelin, millaisena oppimisympäristönä he kokivat kasvitieteellisen puutarhan, ja millainen kokonaisuus digitaalinen oppimispolku heidän mielestään oli. Saatujen tulosten perusteella selvitettiin myös oppilaiden oppimispolusta saamia oppimiskokemuksia. Oppilaiden kokemusten kautta pyrittiin myös keräämään tietoa oppimispolun onnistumisista ja kehityskohteista, jotta sitä voidaan tulevaisuudessa mahdollisesti muokata paremmaksi. Saatua aineistoa käsiteltiin kvalitatiivisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja kvantitatiivisesti Excel-ohjelman avulla.
Tulosten mukaan oppilaat kokivat digitaalisen oppimispolun hauskaksi, mielenkiintoiseksi ja opettavaiseksi. Oppilaat oppivat mielestään paremmin digitaalisen oppimispelin avulla kuin normaalisti koulussa, ja he kokivat kasvitieteellisen puutarhan innostavana ja elämyksellisenä oppimisympäristönä, jonne voisi tulla uudelleen oppimaan. Oppilaiden oppimispolkukokemuksia heikensi ajoittainen huono internet-yhteys sekä joidenkin ryhmien osalta liian lyhyt vierailu- ja peliaika. Tulosten perusteella oppilaat haluaisivat opiskella tulevaisuudessa enemmän digitaalisten pelien avulla ja useammin erilaisissa koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen perusteella uuden opetussuunnitelman painottamat elämyksellinen ja pelillinen oppiminen voidaan todeta hyviksi ja kannattaviksi opetusmenetelmiksi.
Tutkielmaa varten kasvitieteelliselle puutarhalle suunniteltiin uuden opetussuunnitelman mukainen, maantietoaiheinen digitaalinen oppimispolku yläasteikäisille oppilaille. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä oppilasryhmää, jotka tulivat suorittamaan oppimispolkua kasvitieteelliselle puutarhalle keväällä 2017. Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta kyselylomakkeesta, jotka oppilaat täyttivät ennen ja jälkeen puutarhalla vierailun. Kyselyiden avulla selvitettiin, millaisena oppilaat kokivat oppimispolkua varten suunnitellun digitaalisen oppimispelin, millaisena oppimisympäristönä he kokivat kasvitieteellisen puutarhan, ja millainen kokonaisuus digitaalinen oppimispolku heidän mielestään oli. Saatujen tulosten perusteella selvitettiin myös oppilaiden oppimispolusta saamia oppimiskokemuksia. Oppilaiden kokemusten kautta pyrittiin myös keräämään tietoa oppimispolun onnistumisista ja kehityskohteista, jotta sitä voidaan tulevaisuudessa mahdollisesti muokata paremmaksi. Saatua aineistoa käsiteltiin kvalitatiivisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja kvantitatiivisesti Excel-ohjelman avulla.
Tulosten mukaan oppilaat kokivat digitaalisen oppimispolun hauskaksi, mielenkiintoiseksi ja opettavaiseksi. Oppilaat oppivat mielestään paremmin digitaalisen oppimispelin avulla kuin normaalisti koulussa, ja he kokivat kasvitieteellisen puutarhan innostavana ja elämyksellisenä oppimisympäristönä, jonne voisi tulla uudelleen oppimaan. Oppilaiden oppimispolkukokemuksia heikensi ajoittainen huono internet-yhteys sekä joidenkin ryhmien osalta liian lyhyt vierailu- ja peliaika. Tulosten perusteella oppilaat haluaisivat opiskella tulevaisuudessa enemmän digitaalisten pelien avulla ja useammin erilaisissa koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen perusteella uuden opetussuunnitelman painottamat elämyksellinen ja pelillinen oppiminen voidaan todeta hyviksi ja kannattaviksi opetusmenetelmiksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34621]