Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verkkokurssin suunnittelu ja sisällöntuottaminen Numeerinen mallintaminen -kurssille Oulun yliopistossa

Väyrynen, Anniina (2019-01-14)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201901151060.pdf (1.070Mt)
nbnfioulu-201901151060_pdfa_report.xml (222.5Kt)
nbnfioulu-201901151060_mods.xml (12.94Kt)
nbnfioulu-201901151060_solr.xml (29.33Kt)
Lataukset: 


Väyrynen, Anniina
A. Väyrynen
14.01.2019
© 2019 Anniina Väyrynen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201901151060
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani selostan prosessia, jossa Oulun yliopiston fysiikan tutkinto-ohjelman Numeerinen mallintaminen -kurssi muutettiin perinteisestä luennointikurssista verkkokurssiksi. Numeerinen mallintaminen -kurssilla opiskelija opettelee käyttämään Mathematica-laskentaohjelmaa myöhempiä tutkimustehtäviä varten. Tehtäviini tässä prosessissa kuului sisällön tuottaminen ja oppimisympäristön valinta.

Tutkielmassani käyn läpi työvaiheita, joihin kuului muun muassa muiden verkkokurssien tutkiminen. Näissä kiinnitin erityistä huomiota kurssimateriaaliin ja sen saatavuuteen, opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen mahdollisuuteen, tehtävien palauttamistapaan, arviointiperusteisiin sekä oppimisympäristöön. Lisäksi perehdyin verkkokurssinsuunnittelu-oppaaseen, jossa kerrotaan työvaiheista, joita verkkokurssia tehdessä kannattaa huomioida.

Analysoin myös käsitteillä olevan kurssin aikaisempaa kurssimateriaalia, erityisesti harjoitustehtäviä. Verkkokurssille soveltuvat tehtävät pitää olla kyseiselle oppimisympäristölle ja tässä tapauksessa Mathematica-laskentaohjelmalle räätälöityjä. Siksi valmistin kurssille uudet tehtävät, joiden taustaa ja valintaa perustelen tarkemmin tutkielmassani. Työssäni esittelen myös tehtävät sekä luokituksen, kuinka olen koonnut ne kuudeksi erilliseksi harjoituskokonaisuudeksi. Lisäksi käyn läpi verkkokurssin arvioimisen periaatteet. Kurssilla tulee olemaan numeroarvostelu ja arvosana määräytyy tehtävistä saadun pistemäärän perusteella.

Tutkielmassani myös kerron tarkemmin oppimisympäristöstä, jonka kurssille valitsin: Moodlen Stack. Käyn vaihe vaiheelta läpi tehtävän luomisen oppimisympäristöön, sekä kerron miten oppimisympäristön tehtäväntarkistusohjelma toimii. Tutkielman lopuksi pohdin prosessin roolia opetuksen kehittämisen kannalta.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen