3.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia breakdancesta osana peruskoulun tanssikasvatusta
Tiiro, Joonas (2018-02-08)
Tiiro, Joonas
J. Tiiro
08.02.2018
© 2018 Joonas Tiiro. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201802091206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201802091206
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on jatkoa syksyllä 2016 kirjoittamaani kandidaatintutkielmaan ”Breakdance osana suomalaisen peruskoulun tanssikasvatusta”. Kandidaatintutkielma toimii teoreettisena viitekehyksenä tässä pro gradu -tutkielmassa. Toteutin 3.-luokkalaisille oppilaille breakdance opetuskokonaisuuden Terva-Toppilan alakoulussa syksyllä 2016. Tämän tutkielman tärkein tavoite on tutkia oppilaiden saatuja kokemuksia breakdance opetuskokonaisuudesta. Keräsin aineiston ennakkokyselylomakkeilla, jälkikyselylomakkeilla ja lyhyillä ryhmähaastatteluilla. Analysoin tutkimustuloksia fenomenografisen analyysin avulla. Käsittelen oppilaiden vastauksia luottamuksellisesti ja nimettöminä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan koulussa opetettava tanssi voi olla mitä tahansa tanssia, kunhan se toteuttaa opetussuunnitelman asettamat tavoitteet tanssinopetukselle. Breakdance toteuttaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tanssikasvatukselle asetetut tavoitteet. Esittelen tutkielmassa tanssin mahdollisuuksia ja haasteita, joita breakdancen ja tanssin opettaminen yleensäkin peruskoulussa pitää sisällään. 2000-luvun tieteelliset julkaisut puoltavat tanssin tärkeyttä koulussa. Tanssi on tärkeä osa lasten ja nuorten kasvatusta sekä edistää oppilaiden kokonaisvaltaista oppimista.
Tarkastelen tanssia länsimaalaisen tanssintutkimuksen ja tanssifilosofisesta näkökulmasta. Tutkielmassa tärkeässä roolissa ovat myös liikunnan- ja musiikintutkimuksen tuomat näkökulmat tanssintutkimuksen rinnalle. Oleellista tutkielmassa on tuoda esille breakdancen ja hip hop -kulttuurin historiaa ja terminologiaa. Tutkielmassa avataan kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmaa ja pohditaan tanssin tuomia integraation mahdollisuuksia peruskoulun opetuksessa.
Tämä tutkielma tuo arvokasta tietoa suoraan oppilailta, heidän ennakkosuhtautumisesta tanssia kohtaan, sekä opetuskokonaisuuden jälkeisistä kokemuksista breakdance opetuskokonaisuudesta. Tämän tutkielman tutkimustulos on se, että breakdance sopii peruskoulun tanssikasvatuksen oppianesisältöihin. Tutkielma osoittaa myös sen, että oppilaiden suhtautuminen tanssia kohtaan muuttui paremmaksi opetuskokonaisuuden jälkeen. Oppilaiden saamat kokemukset opetuskokonaisuudesta olivat pääosin positiivisia.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan koulussa opetettava tanssi voi olla mitä tahansa tanssia, kunhan se toteuttaa opetussuunnitelman asettamat tavoitteet tanssinopetukselle. Breakdance toteuttaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tanssikasvatukselle asetetut tavoitteet. Esittelen tutkielmassa tanssin mahdollisuuksia ja haasteita, joita breakdancen ja tanssin opettaminen yleensäkin peruskoulussa pitää sisällään. 2000-luvun tieteelliset julkaisut puoltavat tanssin tärkeyttä koulussa. Tanssi on tärkeä osa lasten ja nuorten kasvatusta sekä edistää oppilaiden kokonaisvaltaista oppimista.
Tarkastelen tanssia länsimaalaisen tanssintutkimuksen ja tanssifilosofisesta näkökulmasta. Tutkielmassa tärkeässä roolissa ovat myös liikunnan- ja musiikintutkimuksen tuomat näkökulmat tanssintutkimuksen rinnalle. Oleellista tutkielmassa on tuoda esille breakdancen ja hip hop -kulttuurin historiaa ja terminologiaa. Tutkielmassa avataan kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmaa ja pohditaan tanssin tuomia integraation mahdollisuuksia peruskoulun opetuksessa.
Tämä tutkielma tuo arvokasta tietoa suoraan oppilailta, heidän ennakkosuhtautumisesta tanssia kohtaan, sekä opetuskokonaisuuden jälkeisistä kokemuksista breakdance opetuskokonaisuudesta. Tämän tutkielman tutkimustulos on se, että breakdance sopii peruskoulun tanssikasvatuksen oppianesisältöihin. Tutkielma osoittaa myös sen, että oppilaiden suhtautuminen tanssia kohtaan muuttui paremmaksi opetuskokonaisuuden jälkeen. Oppilaiden saamat kokemukset opetuskokonaisuudesta olivat pääosin positiivisia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]