Liikunnan ohjausta lapsen itsetuntoa vahvistaen
Siikavirta, Arto (2018-11-16)
Siikavirta, Arto
A. Siikavirta
16.11.2018
© 2018 Arto Siikavirta. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811203074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811203074
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmassani tutkin sitä, kuinka kasvattaja voi tukea lapsen itsetunnon kehittymistä positiiviseen suuntaan. Erityisesti olen kiinnostunut siitä, millainen pedagogiikka liikuntatuokioiden aikana tukisi parhaiten lapsen itsetunnon vahvistamista. Tutkielmani esittää kirjallisuuskatsauksen keinoin lukijalle katsauksen siitä, miten kasvattaja voi tunnistaa lapsen itsetunnon luonteen ja kuinka kasvattaja voi vuorovaikutuksen ja palautteenannon keinoin tukea lapsen itsetunnon vahvistumista.
Tutkielmani osoittaa, että itsetunto on piirre, mikä muodostuu jo lapsuudessa. Lapsen kehittyvä itsetunto on herkkä vaikutteille, sekä positiivisille että negatiivisille vaikutteille. Vahvan ja heikon itsetunnon tunnistaminen vaatii kasvattajalta tunneälyä ja pelisilmää, sillä tieteellisiä menetelmiä eri itsetuntojen luotettavaan tunnistamiseen ja mittaamiseen ei ole keksitty. Kasvattajan on osattava ottaa huomioon jokaisen lapsen yksilöllinen itsetunto päivittäisessä vuorovaikutuksessa ja palautteenannossa. Avainasemassa on lapsen kannustaminen, positiivinen huomioiminen ja kehittävä, uusiin yrityksiin rohkaiseva kritiikki. Tutkielmani sisältää oman pohdintani siitä, kuinka kasvattajana soveltaisin tutkittua tietoa lapsen itsetunnon kehittämisestä liikuntatuokioiden parissa.
Tutkielmani osoittaa, että itsetunto on piirre, mikä muodostuu jo lapsuudessa. Lapsen kehittyvä itsetunto on herkkä vaikutteille, sekä positiivisille että negatiivisille vaikutteille. Vahvan ja heikon itsetunnon tunnistaminen vaatii kasvattajalta tunneälyä ja pelisilmää, sillä tieteellisiä menetelmiä eri itsetuntojen luotettavaan tunnistamiseen ja mittaamiseen ei ole keksitty. Kasvattajan on osattava ottaa huomioon jokaisen lapsen yksilöllinen itsetunto päivittäisessä vuorovaikutuksessa ja palautteenannossa. Avainasemassa on lapsen kannustaminen, positiivinen huomioiminen ja kehittävä, uusiin yrityksiin rohkaiseva kritiikki. Tutkielmani sisältää oman pohdintani siitä, kuinka kasvattajana soveltaisin tutkittua tietoa lapsen itsetunnon kehittämisestä liikuntatuokioiden parissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29960]