Ihmisen ja muiden eläinten samankaltaisuuden käsitteleminen biologian perusopetuksessa
Kilponen, Aino (2018-11-15)
Kilponen, Aino
A. Kilponen
15.11.2018
© 2018 Aino Kilponen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811173062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811173062
Tiivistelmä
Tämän tutkielman piirissä samankaltaisuudella tarkoitetaan eliöitä yhdistäviä fysiologisia, käytöksellisiä ja kognitiivisia piirteitä, joita löytyy niin ihmisestä kuin muistakin lajeista. Samankaltaisuuteen liittyvät ihmisen eläimellisyys sekä eläinten piirteet ja kokemusmaailma. Tutkielmassa keskityttiin siihen, mitä yhteistä ihmisellä ja muilla eläimillä on. Samankaltaisuuden käsittelyä perusopetuksessa tutkittiin kyselytutkimuksen, haastattelututkimuksen sekä oppikirjaanalyysin keinoin. Aihetta lähestyttiin monimenetelmäisesti internetkyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä; puolistrukturoidun puhelinhaastattelun avulla sekä sisällön erittelyn periaatteita hyödyntävän oppikirja-analyysin avulla. Analyysimenetelmissä hyödynnettiin kvantitatiivisia menetelmiä sekä sisällönanalyysia ja -erittelyä. Kävi ilmi, että biologian opettajat ovat melko yksimielisiä ihmisen eläimellisyyttä ja eläinten kokemusmaailmaa käsittelevissä aiheissa. Oltiin lähes yhtä mieltä siitä, että ihminen on eläin, kehittynyt evoluution avulla eikä ole piirteissään erityinen, vaikka nämä piirteet ehkä ovatkin eri tasolla kuin muilla eliöillä. Tulosten perusteella samankaltaisuutta voisi opettaa esimerkiksi evoluution, ihmisen biologian ja eläinten käyttäytymisen yhteydessä, tulosten mukaan jopa jatkuvana osana biologian opetusta. Koettiin, että samankaltaisuus on tärkeä aihe muun muassa biologian oppisisältöjen sisäistämisen ja moraalikasvatuksen kannalta. Samankaltaisuutta ei tuoda suoraan esiin nykyisessä opetussuunnitelmassa (2014) eikä juuri oppikirjoissakaan. Se nähdään kuitenkin olennaiseksi ja tärkeäksi osaksi biologian opetusta, ja opettajilla olisi kiinnostusta tuoda sitä enemmän esiin biologian perusopetuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34262]