Vastaustavan vaikutus oppilaan osallistumiseen : kahdeksasluokkalaiset maantiedon oppitunnilla
Karhu, Tulina (2018-05-16)
Karhu, Tulina
T. Karhu
16.05.2018
© 2018 Tulina Karhu. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805171830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805171830
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka vastaustapa vaikuttaa oppilaan osallistumiseen oppitunnilla oppilaan näkökulmasta. Tarkoituksena on kartoittaa käytössä olevia vastaustapoja ja osallistumismenetelmiä, sekä oppilaiden toiveita, miten vastaaminen osallistumistapana pitäisi maantiedon oppitunnilla mahdollistaa. On tiedossa, että aktiivinen osallistuminen oppitunnin aikana tukee oppilaan oppimista siihen verrattuna, että oppilas vain kuuntelee osallistumatta aktiivisesti. Tutkimus on tärkeää, sillä oppilas ei voi valita osallistumistapojaan oppitunnilla, vaan opettaja valitsee ne hänen puolestaan. Tutkimus on tehty kyselytutkimuksena, johon vastasi 41 yhden koulun maantiedon oppilasta kahdeksannelta luokalta. Saadut vastaukset on taulukoitu Exceliin, minkä jälkeen on hyödynnetty sisällönanalyysiä ja poimittu ylös kiinnostavat vastaukset, jotka on teemoiteltu. Oppilaat kertoivat, että yleisin vastaustapa tunneilla on viittaaminen ja muita oppilaiden mielestä hyviä osallistumistapoja ei tunneilla juuri ollut tarjolla. Muita oppilaiden kertomia yleisesti käytössä olevia osallistumistapoja olivat huutelu ja kuuntelu. Muitakin osallistumistapoja oli, mutta niitä hyödynnettiin oppilaiden mielestä liian harvoin ja oppilaat kaipasivat erilaisia osallistumistapoja oppitunneilla. Oppilaan osallistumiseen vaikutti osallistumistavan lisäksi opettaja ja käsiteltävä aihe. Opetustapa saattoi vaikuttaa osallistumiseen, mutta se oli oppilaille vaikea hahmottaa. Tuloksien pohjalta vaikuttaa siltä, että erilaisten osallistumistapojen hyödyntäminen oppituntien aikana lisää oppilaiden aktiivista osallistumista, minkä takia olisi tärkeää, että oppitunneilla hyödynnettäviä osallistumistapoja monipuolistettaisiin. Viittaamisesta osallistumistapana ei tule kuitenkaan kokonaan luopua, koska oppilaiden mielestä se on hyvä tapa. Keskustelun lisääminen oppitunteihin lisää myös osallistumista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]