Positiivinen pedagogiikka : miksi?
Kesti, Mervi (2018-10-05)
Kesti, Mervi
M. Kesti
05.10.2018
© 2018 Mervi Kesti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201810062904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201810062904
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee tieteelliseen kirjallisuuteen perustuvaa tietoa positiivisesta pedagogiikasta. Positiivinen pedagogiikka pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja aluksi tutkielmani käsittelee positiivisen psykologian teorioita, mitä positiivinen psykologia on ja mistä positiivinen psykologia on saanut alkunsa. Positiivinen psykologia ja positiivinen pedagogiikka ajatellaan usein olevan positiivista ajattelua ja optimismia, mutta se ei ole pelkästään sitä. Tutkielmani positio on tuottaa tiivistetyssä muodossa positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan tietämystä.
Positiivisella psykologialla on useita lähtökohtia. Sillä on biologinen pohja, useita tutkittuja teorioita ihmisen onnellisuudesta, itseohjautuvuusteoria, ihmisen perustarpeiden tyydyttämisen ehto ja sen vaikutus ihmisen mieleen ja hyvinvointiin sekä antiikin traditioihin perustuva hyvän elämän tulkinta. Tutkielmani käsittelee aluksi hieman näitä, jotta lukija tiedostaa, mistä positiivinen pedagogiikka on saanut alkunsa.
Varhaiskasvattajat ja opettajat haluavat tehdä kaikkensa lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen, ja positiivisen pedagogiikan käyttö on mitä parhainta tukea lapsen ja nuoren hyvinvointiin. Sen vuoksi olen valinnut tämän aiheen ja toivon, että aihevalintani puhuttelisi kaikkien kasvattajien keskuudessa. Toivon, että lukijalle avautuisi positiivisen pedagogiikan systemaattinen ja järjestelmällinen toiminta, jotta se hyödyntäisi lasta, nuorta, kasvattajaa ja koko yhteisöä.
Positiivisella psykologialla on useita lähtökohtia. Sillä on biologinen pohja, useita tutkittuja teorioita ihmisen onnellisuudesta, itseohjautuvuusteoria, ihmisen perustarpeiden tyydyttämisen ehto ja sen vaikutus ihmisen mieleen ja hyvinvointiin sekä antiikin traditioihin perustuva hyvän elämän tulkinta. Tutkielmani käsittelee aluksi hieman näitä, jotta lukija tiedostaa, mistä positiivinen pedagogiikka on saanut alkunsa.
Varhaiskasvattajat ja opettajat haluavat tehdä kaikkensa lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen, ja positiivisen pedagogiikan käyttö on mitä parhainta tukea lapsen ja nuoren hyvinvointiin. Sen vuoksi olen valinnut tämän aiheen ja toivon, että aihevalintani puhuttelisi kaikkien kasvattajien keskuudessa. Toivon, että lukijalle avautuisi positiivisen pedagogiikan systemaattinen ja järjestelmällinen toiminta, jotta se hyödyntäisi lasta, nuorta, kasvattajaa ja koko yhteisöä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29963]