Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen terveysalan opettajan ja opiskelijan välisessä yhteistyössä ohjatun harjoittelun aikana
Saukkoriipi, Mari (2018-01-03)
Saukkoriipi, Mari
M. Saukkoriipi
03.01.2018
© 2018 Mari Saukkoriipi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201801101037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201801101037
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tuottaa tietoa kuinka tieto- ja viestintäteknologiaa voi hyödyntää terveysalan opettajan ja opiskelijan väliseen yhteistyöhön ohjatun harjoittelun aikana.
Tutkielman toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistona käytettiin vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja.
Tieto- ja viestintäteknologiaa voidaan hyödyntää monin eri tavoin terveysalan opettajan ja opiskelijan välisessä yhteistyössä ohjatun harjoittelun aikana. Näitä tapoja voivat olla teksti- ja sähköpostiviestien lähettämien, videoyhteys, mobiiliapplikaatio sekä virtuaalinen oppimisympäristö. Tieto- ja viestintäteknologian käytöstä terveysalan opettajan ja opiskelijan välisessä yhteistyössä ohjatun harjoittelun aikana löydettiin sekä hyötyjä että riskejä. Sekä opettajat että opiskelijat pitivät tieto- ja viestintäteknologian käyttöä hyvänä lisänä keskinäisessä kommunikaatiossa harjoittelun aikana. Tieto- ja viestintäteknologian käytön riskit terveysalan opettajan ja oppilaan välisessä yhteistyössä harjoittelun aikana liittyivät opettajan antamaan tukeen ja ohjaukseen. Sekä terveysalan opettajat että opiskelijat pitivät tieto- ja viestintäteknologian käyttöä helppona ja hauskana tapana kommunikoida. Opiskelijat kuitenkin haluavat, että henkilökohtaiset tapaamiset ovat ensisijainen yhteistyömuoto ohjatun harjoittelun aikana.
Tieto- ja viestintäteknologia ei voi syrjäyttää terveysalan opettajan henkilökohtaisia vierailuja opiskelijan harjoittelupaikalla, vaan tieto- ja viestintäteknologiaa tulisi pikemminkin käyttää terveysalan opettajan ja opiskelijan välisen viestinnän tukena.
Tutkielman toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistona käytettiin vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja.
Tieto- ja viestintäteknologiaa voidaan hyödyntää monin eri tavoin terveysalan opettajan ja opiskelijan välisessä yhteistyössä ohjatun harjoittelun aikana. Näitä tapoja voivat olla teksti- ja sähköpostiviestien lähettämien, videoyhteys, mobiiliapplikaatio sekä virtuaalinen oppimisympäristö. Tieto- ja viestintäteknologian käytöstä terveysalan opettajan ja opiskelijan välisessä yhteistyössä ohjatun harjoittelun aikana löydettiin sekä hyötyjä että riskejä. Sekä opettajat että opiskelijat pitivät tieto- ja viestintäteknologian käyttöä hyvänä lisänä keskinäisessä kommunikaatiossa harjoittelun aikana. Tieto- ja viestintäteknologian käytön riskit terveysalan opettajan ja oppilaan välisessä yhteistyössä harjoittelun aikana liittyivät opettajan antamaan tukeen ja ohjaukseen. Sekä terveysalan opettajat että opiskelijat pitivät tieto- ja viestintäteknologian käyttöä helppona ja hauskana tapana kommunikoida. Opiskelijat kuitenkin haluavat, että henkilökohtaiset tapaamiset ovat ensisijainen yhteistyömuoto ohjatun harjoittelun aikana.
Tieto- ja viestintäteknologia ei voi syrjäyttää terveysalan opettajan henkilökohtaisia vierailuja opiskelijan harjoittelupaikalla, vaan tieto- ja viestintäteknologiaa tulisi pikemminkin käyttää terveysalan opettajan ja opiskelijan välisen viestinnän tukena.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]