Varhaiskasvattaja leikissä : osallistuja ja leikkiympäristön rakentaja
Roivainen, Anna-Maria (2018-10-23)
Roivainen, Anna-Maria
A.-M. Roivainen
23.10.2018
© 2018 Anna-Maria Roivainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201810302953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201810302953
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutustutaan, miten varhaiskasvattajat ovat mukana lasten leikeissä ja leikkiympäristöissä. Tutkimuskysymyksenä on: Miten kasvattaja voi tukea lasten leikkejä ja leikkiympäristöjä? Tutkimuksen aihe on syntynyt tutkijan omasta mielenkiinnosta leikkiä kohtaan. Tutkijan omat kokemukset ja havainnot kasvattajien vähäisestä leikistä ovat herättäneet kiinnostuksen aiheen tutkimiselle. Tutkielma on tyyliltään laadullinen tutkimus, joka toteutetaan systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa hyödynnetään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) myötä leikki korostuu varhaiskasvatuksessa hyvin paljon. Leikki on yksi tärkeimmistä tavoista työskennellä varhaiskasvatuksessa, ja se on luontevinta toimintaa lapsilla. Leikin tärkeyden vuoksi myös kasvattajien rooli leikeissä ja leikkiympäristöissä korostuu varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet painottaa lapsen ja kasvattajan välistä vuorovaikutusta ja leikkiä. Kirjallisuuden mukaan leikkiä arvostetaan korkealle, mutta käytäntö osoittaa toista. Kasvattajalla on suuri vastuu leikkiympäristön luonnissa ja suunnittelussa, mutta itse leikissä kasvattajia näkyy harvoin mukana. Kasvattajien leikkiasenteissa on parantamisen varaa, jotta yhteistä leikkiä voi syntyä enemmän. Tutkimuksen myötä kasvattajat voivat tietoisesti pohtia omaa toimintaa suunnitellessaan lasten kanssa leikkiä ja leikkiympäristöä.
Tutkimuksessa on pyritty luotettavuuteen alussa esiteltyjen tutkijan omien ennakko-oletuksien myötä. Nämä ennakko-oletukset saattavat vaikuttaa tutkimuksen tuloksiin, ja niinpä lukijan on tärkeää tietää nämä tutkimuksen alussa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) myötä leikki korostuu varhaiskasvatuksessa hyvin paljon. Leikki on yksi tärkeimmistä tavoista työskennellä varhaiskasvatuksessa, ja se on luontevinta toimintaa lapsilla. Leikin tärkeyden vuoksi myös kasvattajien rooli leikeissä ja leikkiympäristöissä korostuu varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet painottaa lapsen ja kasvattajan välistä vuorovaikutusta ja leikkiä. Kirjallisuuden mukaan leikkiä arvostetaan korkealle, mutta käytäntö osoittaa toista. Kasvattajalla on suuri vastuu leikkiympäristön luonnissa ja suunnittelussa, mutta itse leikissä kasvattajia näkyy harvoin mukana. Kasvattajien leikkiasenteissa on parantamisen varaa, jotta yhteistä leikkiä voi syntyä enemmän. Tutkimuksen myötä kasvattajat voivat tietoisesti pohtia omaa toimintaa suunnitellessaan lasten kanssa leikkiä ja leikkiympäristöä.
Tutkimuksessa on pyritty luotettavuuteen alussa esiteltyjen tutkijan omien ennakko-oletuksien myötä. Nämä ennakko-oletukset saattavat vaikuttaa tutkimuksen tuloksiin, ja niinpä lukijan on tärkeää tietää nämä tutkimuksen alussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]