Sosiaalisen median haasteet brändin, asiakassuhteiden ja myynnin näkökulmasta
Svento, Elisa (2018-01-08)
Svento, Elisa
E. Svento
08.01.2018
© 2018 Elisa Svento. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201801131083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201801131083
Tiivistelmä
Sosiaalinen media asettaa yrityksille sekä monenlaisia mahdollisuuksia että haasteita markkinoinnin eri osa-alueille. Haasteita tulee tarkastella uudenlaisesta näkökulmasta. Tällä hetkellä yli yksi kolmasosa internetin käyttäjistä on aktiivisia sosiaalisessa mediassa (Hofacker & Belanche 2016). Markkinoinnin digitaalinen aikakausi alkoi 2000-luvun alussa, jolloin jo suurimmalla osalla yrityksistä oli käytössään verkkosivut internetissä. Sosiaalista mediaa ei alun perin tarkoitettu markkinapaikaksi vaan yhdistämään ihmisiä erilaisten kanavien kautta, mutta yritykset ja markkinoijat ovat löytäneet nämä kanavat ja kohtaavat lukuisia eri ongelmia yrittäessään hyödyntää niitä. Brändit ja markkinointi yleensäkään ei ole aina tervetullutta sosiaalisen median eri kanaville. (Fournier & Avery 2012.) Informaatiota on saatavilla suuret määrät ja tarvittavat tiedot voi olla vaikea poimia suuresta virrasta tietoa. Sosiaalinen media asettaa haasteita erityisesti asiakkaiden ostokäyttäytymisen suhteen. Asiakkaat ovat muuttuneet passiivisesta markkinoinnin kohteesta aktiiviseksi osaksi myynti- ja ostoprosessia. (Hennig-Thurau, Hofacker & Bloching 2013.) Brändin johtaminen ja asiakkaan sitouttaminen brändiin ovat erityisen haasteellisia sosiaalisen median aikakaudella. Liikkeenjohdolla on tavoitteita ja odotuksia sosiaalisen median mahdollisuuksien myötä. Mahdollisuuksia on toistaiseksi osattu käyttää erittäin rajallisesti. Asiakkaan sitouttaminen brändiin ja luottamuksellisen asiakassuhteen luominen ovat usein liikkeenjohdollisia tavoitteita, mutta aina ei ole selvää, mitä asiakkaan sitouttaminen tarkoittaa. Sitoutumisen merkitys korostuu sosiaalisessa mediassa. Kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan erityisesti asiakkaan roolin muuttumista markkinoinnin kohteesta aktiiviseksi osaksi koko markkinointiprosessia. Sosiaalisen median haasteet ovat tulleet osaksi jokaisen yrityksen ja markkinoijan ydintoimintoja viimeisen kymmenen vuoden aikana, joten aihe on erittäin ajankohtainen. Hofackerin ja Belanchen (2016) mukaan sosiaalinen media on vasta alkutaipaleellaan luoden uusia ja vielä monimutkaisempia ongelmia tulevaisuudessa. Sosiaalisen median haasteita markkinointinäkökulmasta on tutkittu vielä suhteellisen vähän, koska ilmiö on uusi ja tilaa tulevaisuuden tutkimuksille paljon. Kandidaatin tutkielmani tarkoituksena on jäsentää ja identifioida sosiaalisen median luomia haasteita markkinoinnille brändin, asiakassuhteiden ja myynnin kannalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34545]