Musiikkiluokka elämää ohjaamassa : tapaustutkimus Kokkolan musiikkiluokilla opiskelleiden musiikillisista elämäntarinoista
Ylimäki, Jukka (2018-08-09)
Ylimäki, Jukka
J. Ylimäki
09.08.2018
© 2018 Jukka Ylimäki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201808232665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201808232665
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikkiluokilla opiskelun merkityksiä Kokkolan musiikkiluokilla opiskelleiden lasten ja nuorten elämässä. Kandidaatintutkielmassani tutkin samaa aihetta. Siitä saamani tulokset kannustivat tutkimaan lisää ja syventymään aiheeseen. Selvitin haastateltaviltani musiikkiluokilla opiskelun merkityksiä musiikkiharrastukseen, koulumenestykseen, jatko-opintoihin sekä ammatinvalintaan. Lisäksi olen tarkastellut musiikkiluokan opettajan roolia luokan ryhmähengen ja ilmapiirin muodostumisessa sekä kysyin millaisia kokemuksia ja elämyksiä haastateltavilleni on jäänyt musiikkiluokilla opiskelusta.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla kahdeksaa Kokkolan musiikkiluokkien entistä oppilasta. Valitessani tutkimukseni osallistujia olennaista oli, että he ovat Kokkolan musiikkiluokkien entisiä oppilaita. Kaikilla tulisi olla musiikkiluokkataustaa vähintään neljä vuotta sekä he olisivat täysi-ikäisiä. Haastateltavia tulisi olla joka vuosikymmeneltä ja musiikkiluokka-ajoista tulisi olla riittävän kauan saadakseni heiltä luotettavaa sekä kokemukseen pohjautuvaa tietoa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kaikki haastateltavani olivat tyytyväisiä valintaansa opiskella musiikkiluokilla. Ulkoisilla tekijöillä ei ollut merkittävää roolia esimerkiksi soittoharrastuksen jatkumiselle tai ammatinvalinnalle. Musiikkiopisto, soitonopettaja ja musiikkiluokanopettaja tukevat soittoharrastuksen jatkumista. Sisäinen motivaatio ja henkilökohtainen kiinnostus musiikkiin sai myös puolet haastateltavista valitsemaan musiikin ammatikseen. Musiikkiluokkakäytänne on toimiva kokonaisuus. Yleisesti ottaen musiikkiluokkaympäristöä pidettiin hyvänä ja hyödyllisenä kasvuympäristönä. Musiikkiluokilla nähtiin olevan vain hyvin vähän negatiivisia piirteitä. Merkittävä vaikutus luokan ryhmähenkeen ja yksilön kokemuksiin oli musiikkiluokkien yhteisöllisyydellä ja yhdessä tapahtuvalla toiminnalla sekä opettajan henkilökohtaisella innostavalla panoksella.
Itse en ole opiskellut missään vaiheessa musiikkiluokilla eli omat mahdolliset musiikkiluokkakokemukset eivät ole vaikuttaneet tutkimukseeni. Ennakko-oletuksia kuitenkin minulla oli, koska useat ystäväni ja sukulaiseni ovat opiskelleet musiikkiluokilla. Pohdintaosion lopuksi ehdotan myös muutamia jatkotutkimusaiheita. Tutkimusta voisi laajentaa esimerkiksi haastattelemalla entisiä ja nykyisiä opettajia tai oppilaiden huoltajia. Musiikkiluokkien oppilaita voisi myös seurata ja tarkkailla musiikkiluokkaympäristössä tai käyttäytymistä eri oppiaineiden ja opettajien tunneilla.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla kahdeksaa Kokkolan musiikkiluokkien entistä oppilasta. Valitessani tutkimukseni osallistujia olennaista oli, että he ovat Kokkolan musiikkiluokkien entisiä oppilaita. Kaikilla tulisi olla musiikkiluokkataustaa vähintään neljä vuotta sekä he olisivat täysi-ikäisiä. Haastateltavia tulisi olla joka vuosikymmeneltä ja musiikkiluokka-ajoista tulisi olla riittävän kauan saadakseni heiltä luotettavaa sekä kokemukseen pohjautuvaa tietoa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kaikki haastateltavani olivat tyytyväisiä valintaansa opiskella musiikkiluokilla. Ulkoisilla tekijöillä ei ollut merkittävää roolia esimerkiksi soittoharrastuksen jatkumiselle tai ammatinvalinnalle. Musiikkiopisto, soitonopettaja ja musiikkiluokanopettaja tukevat soittoharrastuksen jatkumista. Sisäinen motivaatio ja henkilökohtainen kiinnostus musiikkiin sai myös puolet haastateltavista valitsemaan musiikin ammatikseen. Musiikkiluokkakäytänne on toimiva kokonaisuus. Yleisesti ottaen musiikkiluokkaympäristöä pidettiin hyvänä ja hyödyllisenä kasvuympäristönä. Musiikkiluokilla nähtiin olevan vain hyvin vähän negatiivisia piirteitä. Merkittävä vaikutus luokan ryhmähenkeen ja yksilön kokemuksiin oli musiikkiluokkien yhteisöllisyydellä ja yhdessä tapahtuvalla toiminnalla sekä opettajan henkilökohtaisella innostavalla panoksella.
Itse en ole opiskellut missään vaiheessa musiikkiluokilla eli omat mahdolliset musiikkiluokkakokemukset eivät ole vaikuttaneet tutkimukseeni. Ennakko-oletuksia kuitenkin minulla oli, koska useat ystäväni ja sukulaiseni ovat opiskelleet musiikkiluokilla. Pohdintaosion lopuksi ehdotan myös muutamia jatkotutkimusaiheita. Tutkimusta voisi laajentaa esimerkiksi haastattelemalla entisiä ja nykyisiä opettajia tai oppilaiden huoltajia. Musiikkiluokkien oppilaita voisi myös seurata ja tarkkailla musiikkiluokkaympäristössä tai käyttäytymistä eri oppiaineiden ja opettajien tunneilla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]