Yrittäjyyskasvatus siltana koulutuksen ja työelämän välillä
Syväniemi, Erika (2018-05-21)
Syväniemi, Erika
E. Syväniemi
21.05.2018
© 2018 Erika Syväniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312167
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella yrittäjyyskasvatusta ja sen merkitystä koulutuksen ja työelämän välillä. Yrittäjyyskasvatusta käsitellään työssä laajana yläkäsitteenä eikä sen alle lukeutuvaa erilaista lyhytkestoisia kurssi- tai koulutustoimintaa ole lähetty erittelemään. Yrittäjyyskasvatus määritellään työssä siihen liittyvien käsitteiden kautta. Tämän lisäksi yrittäjyyskasvatuksesta eritellään siihen liittyviä toteuttamistapoja, historiaa, tavoitteita sekä kritiikkiä.
Yrittäjyyskasvatuksen määrittelyn myötätyössä lähdetään tarkastelemaan keinoja, joilla yrittäjyyskasvatus sitoo koulutusta ja työelämää toisiinsa. Oletuksena työssä on, että yrittäjyyskasvatus on yksi tapa tuoda koulutusta lähemmäs työelämää ja lisätä oppilaiden ja opiskelijoiden tietoisuutta työelämästä. Työssä tuodaankin esille yrittäjyyskasvatuksen välittämiä kompetensseja ja pohditaan niiden tärkeyttä tulevaisuuden työelämässä.
Työssä esiin nousee yrittäjyyskasvatuksen tarkoitus tukea kasvatettavien sisäisen yrittäjän ominaisuuksien kehittymisessä; nämä taidot auttavat nykypäivän ja tulevaisuuden muuttuvassa ja jopa haastavassa työelämässä. Eri keinot, joiden avulla yrittäjyyskasvatusta toteutetaan, lisäävät kasvatettavien tietoisuutta työelämästä. Kuitenkaan yrittäjyyskasvatus ei ole saanut kunnollista jalansijaa suomalaisessa koulutusjärjestelmässä; siihen voi liittyä negatiivisia mielleyhtymiä. Työssä esille nousevat kuitenkin yrittäjyyskasvatuksen hyödylliset vaikutukset yksilön — ei niinkään yhteiskunnan kannalta. Mikäli yrittäjyyskasvatus pyrittäisiin määrittelemään uudelleen ja sille asetettaisiin selkeät rajat ja tavoitteet, voidaan siitä hyötyä suurestikin.
Yrittäjyyskasvatuksen määrittelyn myötätyössä lähdetään tarkastelemaan keinoja, joilla yrittäjyyskasvatus sitoo koulutusta ja työelämää toisiinsa. Oletuksena työssä on, että yrittäjyyskasvatus on yksi tapa tuoda koulutusta lähemmäs työelämää ja lisätä oppilaiden ja opiskelijoiden tietoisuutta työelämästä. Työssä tuodaankin esille yrittäjyyskasvatuksen välittämiä kompetensseja ja pohditaan niiden tärkeyttä tulevaisuuden työelämässä.
Työssä esiin nousee yrittäjyyskasvatuksen tarkoitus tukea kasvatettavien sisäisen yrittäjän ominaisuuksien kehittymisessä; nämä taidot auttavat nykypäivän ja tulevaisuuden muuttuvassa ja jopa haastavassa työelämässä. Eri keinot, joiden avulla yrittäjyyskasvatusta toteutetaan, lisäävät kasvatettavien tietoisuutta työelämästä. Kuitenkaan yrittäjyyskasvatus ei ole saanut kunnollista jalansijaa suomalaisessa koulutusjärjestelmässä; siihen voi liittyä negatiivisia mielleyhtymiä. Työssä esille nousevat kuitenkin yrittäjyyskasvatuksen hyödylliset vaikutukset yksilön — ei niinkään yhteiskunnan kannalta. Mikäli yrittäjyyskasvatus pyrittäisiin määrittelemään uudelleen ja sille asetettaisiin selkeät rajat ja tavoitteet, voidaan siitä hyötyä suurestikin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]