Kallistuksenvakaajien suunnittelu Formula Student -kilpa-autoon
Veijola, Jouka (2018-05-14)
Veijola, Jouka
J. Veijola
14.05.2018
© 2018 Jouka Veijola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312203
Tiivistelmä
Kandidaatintyöni tavoitteena on dokumentoida kallistuksenvakaajien suunnitteluprosessi Formula Student -kilpa-autoon ja määrittää auton keskeisiä kallistuskäyttäytymiseen liittyviä suureita. Työn aikana määritetään muun muassa vanhan ja uuden auton kallistusjäykkyys ja kallistuksenvakaajan osuus tästä.
Teorialähteinä on käytetty pääasiassa alan kirjallisuutta, ja mekaanisten ominaisuuksien selvittäminen pohjautuu lujuusopin peruskaavoihin. Suunnittelu toteutettiin CAD-mallinnuksen (Computer-aided Design) avulla ja vertailemalla suunnitteilla olevaa ja edellistä kallistuksenvakaajaa keskenään. Syntynyt kallistuksenvakaaja on edelliseen verrattuna hieman kevyempi ja käytännöllisempi.
Työn aikana selviää myös, miten kallistuksenvakaajan dimensiot vaikuttavat sen ominaisuuksiin ja kestävyyteen. Tulokset rajoittuvat melko suuresti autoteollisuuteen, mutta esimerkiksi vääntöjäykkyyden ja vääntävän vivun pituuden suhdetta voidaan hyödyntää laajasti. The aim of this bachelor’s thesis is to document the procedure of designing new anti-roll bars to a Formula Student race car and to determine some of the fundamental roll-related properties of the vehicle. These properties include among others the roll stiffness of the vehicle and the contribution of the anti-roll bar to the overall roll stiffness.
A major portion of the applied theory has been gathered from subject-related literature, and the mechanical properties of the anti-roll bar originate from the fundamental formulas of engineering mechanics. The design revolved mostly around CAD and comparing the properties of the new anti-roll bar to those of the old one. The resulting anti-roll bar is in many ways like the previous version, only a bit lighter and more practical.
During the writing phase the relationships between the physical dimensions of the anti-roll bar and its stiffness and durability became evident. The results of this thesis are mostly limited to the automotive industry, but for instance the relationship between the length of the lever arm and the stiffness of a torsion bar can be widely utilized.
Teorialähteinä on käytetty pääasiassa alan kirjallisuutta, ja mekaanisten ominaisuuksien selvittäminen pohjautuu lujuusopin peruskaavoihin. Suunnittelu toteutettiin CAD-mallinnuksen (Computer-aided Design) avulla ja vertailemalla suunnitteilla olevaa ja edellistä kallistuksenvakaajaa keskenään. Syntynyt kallistuksenvakaaja on edelliseen verrattuna hieman kevyempi ja käytännöllisempi.
Työn aikana selviää myös, miten kallistuksenvakaajan dimensiot vaikuttavat sen ominaisuuksiin ja kestävyyteen. Tulokset rajoittuvat melko suuresti autoteollisuuteen, mutta esimerkiksi vääntöjäykkyyden ja vääntävän vivun pituuden suhdetta voidaan hyödyntää laajasti.
A major portion of the applied theory has been gathered from subject-related literature, and the mechanical properties of the anti-roll bar originate from the fundamental formulas of engineering mechanics. The design revolved mostly around CAD and comparing the properties of the new anti-roll bar to those of the old one. The resulting anti-roll bar is in many ways like the previous version, only a bit lighter and more practical.
During the writing phase the relationships between the physical dimensions of the anti-roll bar and its stiffness and durability became evident. The results of this thesis are mostly limited to the automotive industry, but for instance the relationship between the length of the lever arm and the stiffness of a torsion bar can be widely utilized.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34357]