”Harmillista konflikteissa on se että kiva työ voi muuttua kamalaksi meidän aikuisten toimesta” : lastentarhanopettajien käsityksiä konflikteista päiväkodin työtiimissä
Salminen, Iida (2018-02-08)
Salminen, Iida
I. Salminen
08.02.2018
© 2018 Iida Salminen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201802091204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201802091204
Tiivistelmä
Työtiimin välinen yhteistyö on oleellinen tekijä laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumisen kannalta. Päiväkodin työtiimit nähdään kuitenkin konfliktialttiina ja haastavista työtiimeistä keskustellaan. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia lastentarhanopettajien käsityksiä konflikteista päiväkodin työtiimeissä. Tutkimuksen kautta pyrin ymmärtämään laajemmin työtiimin konfliktien yhteyden varhaiskasvatustyöhön ja henkilöstöön.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan toimintakulttuuria, sen muotoutumista ja vaikuttavuutta erityisesti päiväkotikontekstissa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään työhyvinvointiin sekä moniammatilliseen tiimityöhön, joka on varhaiskasvatuksessa yleisesti käytetty työskentelymuoto. Viimeisenä tarkastellaan päiväkodin johtajuutta erityisesti henkilöstön johtamisen kannalta.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, joka on tehty fenomenografisella lähestymistavalla. Fenomenografia tutkii ihmisten käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä, joka on tässä tutkimuksessa työtiimin konfliktit. Tutkimusaineisto on kerätty suomalaisilta lastentarhanopettajilta sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 29 lastentarhanopettajaa. Vastaukset on analysoitu käyttäen fenomenografista analyysimenetelmää.
Tutkimuksen tuloksissa voidaan erottaa neljä näkökulmaa, joiden kautta lastentarhanopettajat käsittivät työtiimin konfliktitilanteet. Työtiimin konflikteihin ulkoapäin vaikuttavat asiat nähtiin konflikteja aiheuttavana tekijänä. Näihin käsitettiin johtajuus, työyhteisön käytännöt ja yksikön ulkopuolelta kohdistuvat paineet, joihin kuuluu esimerkiksi resurssipula. Työtiimin konfliktit käsitettiin työhyvinvointia heikentävänä tekijänä. Lastentarhanopettajat käsittivät työtiimin konfliktit varhaiskasvatuksen perustehtävän toteutumisen kautta ja konfliktien lapsiin kohdistuvista vaikutuksista oltiin huolissaan. Lisäksi työtiimin konfliktit nähtiin vuorovaikutuksen näkökulmasta. Heikko vuorovaikutus koettiin sekä konfliktien syynä että seurauksena. Konfliktien voidaan katsoa aiheuttavan lisää konflikteja, kun niitä ei käsitellä perusteellisesti.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan toimintakulttuuria, sen muotoutumista ja vaikuttavuutta erityisesti päiväkotikontekstissa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään työhyvinvointiin sekä moniammatilliseen tiimityöhön, joka on varhaiskasvatuksessa yleisesti käytetty työskentelymuoto. Viimeisenä tarkastellaan päiväkodin johtajuutta erityisesti henkilöstön johtamisen kannalta.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, joka on tehty fenomenografisella lähestymistavalla. Fenomenografia tutkii ihmisten käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä, joka on tässä tutkimuksessa työtiimin konfliktit. Tutkimusaineisto on kerätty suomalaisilta lastentarhanopettajilta sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 29 lastentarhanopettajaa. Vastaukset on analysoitu käyttäen fenomenografista analyysimenetelmää.
Tutkimuksen tuloksissa voidaan erottaa neljä näkökulmaa, joiden kautta lastentarhanopettajat käsittivät työtiimin konfliktitilanteet. Työtiimin konflikteihin ulkoapäin vaikuttavat asiat nähtiin konflikteja aiheuttavana tekijänä. Näihin käsitettiin johtajuus, työyhteisön käytännöt ja yksikön ulkopuolelta kohdistuvat paineet, joihin kuuluu esimerkiksi resurssipula. Työtiimin konfliktit käsitettiin työhyvinvointia heikentävänä tekijänä. Lastentarhanopettajat käsittivät työtiimin konfliktit varhaiskasvatuksen perustehtävän toteutumisen kautta ja konfliktien lapsiin kohdistuvista vaikutuksista oltiin huolissaan. Lisäksi työtiimin konfliktit nähtiin vuorovaikutuksen näkökulmasta. Heikko vuorovaikutus koettiin sekä konfliktien syynä että seurauksena. Konfliktien voidaan katsoa aiheuttavan lisää konflikteja, kun niitä ei käsitellä perusteellisesti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36528]