Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kouluarki
Mustakallio, Maija (2018-04-23)
Mustakallio, Maija
M. Mustakallio
23.04.2018
© 2018 Maija Mustakallio. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201804251532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201804251532
Tiivistelmä
Koulu on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville nuorille paikka, jossa he kohtaavat eniten syrjintää, kiusaamista ja häirintää. Nuoret viettävät suuren osan päivästään koulussa, joten koulun merkitys asenteiden ja normien luojana on merkittävä. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten pahoinvointi koulussa on todistettu monella kotimaisella ja kansainvälisellä tutkimuksella. Koulussa toisinnetaan ja puretaan heteronormatiivisuutta. Heteronormatiivisuudeksi kutsutaan ajatusta, jossa sukupuolia nähdään olevan vain kaksi ja seksuaalisuus on näiden sukupuolten välistä heteroseksuaalisuutta.
Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, joka kartoittaa kirjallisuuden, tutkimusten ja artikkeleiden avulla seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kouluarkea. Tarkastelen nuorten kouluarkea vertaissuhteiden näkökulmasta. Tutkielmassa tulee esiin myös opettajien vaikutus koulun heteronormatiivisuuden toisintamisessa ja purkamisessa. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden kouluarki on? 2) Miten opettaja voi omilla toimillaan toistaa tai purkaa koulun heteronormatiivisuutta?
Kandidaatintutkielmassani tulevat esiin monet epäkohdat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kouluarjessa. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat koulun ilmapiirin heteronormatiivisena. Nuoret kohtaavat koulussa syrjintää, kiusaamista, häirintää, nimittelyä sekä sosiaalista eristämistä. Opettajat toisintavat heteronormatiivisuutta usein huomaamattakin. Osalla opettajista on yhä kielteinen suhtautuminen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Nuoret toivovatkin opettajilta uudenlaisia käytäntöjä heteronormatiivisen ilmapiirin purkamiseksi.
Kandidaatintutkielmaan vaikuttaa oma mielenkiintoni aihetta kohtaan. Näkökulma tutkielmassa on ongelmakeskeinen ja lähestyn seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kouluarkea nimenomaan haasteiden kautta. Tutkielmani tarjoaa yhden näkökulman seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kouluarjesta.
Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, joka kartoittaa kirjallisuuden, tutkimusten ja artikkeleiden avulla seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kouluarkea. Tarkastelen nuorten kouluarkea vertaissuhteiden näkökulmasta. Tutkielmassa tulee esiin myös opettajien vaikutus koulun heteronormatiivisuuden toisintamisessa ja purkamisessa. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden kouluarki on? 2) Miten opettaja voi omilla toimillaan toistaa tai purkaa koulun heteronormatiivisuutta?
Kandidaatintutkielmassani tulevat esiin monet epäkohdat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kouluarjessa. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat koulun ilmapiirin heteronormatiivisena. Nuoret kohtaavat koulussa syrjintää, kiusaamista, häirintää, nimittelyä sekä sosiaalista eristämistä. Opettajat toisintavat heteronormatiivisuutta usein huomaamattakin. Osalla opettajista on yhä kielteinen suhtautuminen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Nuoret toivovatkin opettajilta uudenlaisia käytäntöjä heteronormatiivisen ilmapiirin purkamiseksi.
Kandidaatintutkielmaan vaikuttaa oma mielenkiintoni aihetta kohtaan. Näkökulma tutkielmassa on ongelmakeskeinen ja lähestyn seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kouluarkea nimenomaan haasteiden kautta. Tutkielmani tarjoaa yhden näkökulman seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kouluarjesta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]