Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käytettävyyden arvioinnin menetelmät pelikehityksessä

Martimo, Kimmo (2018-04-27)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201805031580.pdf (408.7Kt)
nbnfioulu-201805031580_pdfa_report.xml (161.8Kt)
nbnfioulu-201805031580_mods.xml (10.27Kt)
nbnfioulu-201805031580_solr.xml (25.79Kt)
Lataukset: 


Martimo, Kimmo
K. Martimo
27.04.2018
© 2018 Kimmo Martimo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805031580
Tiivistelmä
Videopeliteollisuus on kasvanut nopeasti maailman suurimpien viihdealojen joukkoon. Pelien käytettävyys on pelaajien mielestä yksi tärkeimmistä pelin valintaan vaikuttavista tekijöistä, mutta tästä huolimatta pelien käytettävyystutkimus on lähtenyt kunnolla käyntiin vasta 2000-luvun puolella. Tutkimusala on niin nuori, ettei käsitteistäkään olla vielä päästy yhteisymmärrykseen. Tutkimusta tarvitaan, sillä pelialan sisällä kehitetty ja laajasti käytetty menetelmä, pelitestaus, on kallis ja sitä voi suorittaa vasta myöhäisessä vaiheessa pelinkehitystä.

Tässä tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla millaisia menetelmiä on kehitetty viihteellisten pelien käytettävyyden arviointiin sekä millaisia tuloksia niitä soveltamalla on saatu. Löydettiin, että pelikäytettävyyden tutkimus on keskittynyt hyötyohjelmien käytettävyydessä paljon käytetyn heuristisen arvioinnin muokkaamiseen peleihin soveltuvaksi. Heuristinen arviointi sopii näennäisesti hyvin peleihin, sillä se on halpa menetelmä ja sitä voi suorittaa aikaisessa vaiheessa pelinkehitystä. Kuitenkin kaikki kirjallisuuskatsauksella löydetyt menetelmät olivat kehitetty epäilyttävällä tavalla ja testattu puutteellisesti. Tutkitut menetelmät eivät ole siirtyneet käyttöön pelialalla ja selvästi tarvitaan lisätutkimusta, jotta voitaisiin kehittää parempia menetelmiä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37688]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen