Kestävä markkinointi markkinointistrategiana
Leinonen, Janika (2018-05-25)
Leinonen, Janika
J. Leinonen
25.05.2018
© 2018 Janika Leinonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312131
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani käsittelee kestävää markkinointia markkinointistrategiana. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, ja se keskittyy erittelemään aikaisempien tutkimusten löydöksiä, ja yhdistämään niissä saatuja päätelmiä uudeksi tutkimukseksi. Tutkimus on laadullinen. Päätutkimuskysymykseksi muodostui millä tavoin yritykset voivat hyödyntää kestävää markkinointia markkinointistrategiana. Tutkielmassa keskitytään vastaamaan tähän kysymykseen perinteisen markkinointimixin avulla, ja samalla löytämään syitä sille, miksi kestävää markkinointia kannattaa toteuttaa.
Tutkielmassa tarkastellaan syitä yrityksen näkökulman kautta, mutta otetaan kantaa myös kestävään kehitykseen. Tutkielma käy läpi syitä, miksi tavanomainen markkinointi ei ole enää riittävää yrityksen markkinointipäätöksissä. Muuttuva maailmantilanne, asiakkaiden mieltymykset ja esimerkiksi ilmastonmuutos ovat kaikki syitä sille, miksi tavanomainen markkinointi ei ole enää riittävää. Tavanomaisessa markkinoinnissa huomioidaan pääsääntöisesti vain taloudelliset intressit. Tutkielma pyrkii kertomaan, miten kestävällä markkinoinnilla voidaan ottaa huomioon niin taloudellinen, sosiaalinen, kuin ympäristöllinenkin näkökulma. Nämä kolme näkökulmaa voivat muodostaa yhdessä menestyksellisen markkinointistrategian. Markkinointimixissä käytetyt näkökulmat ovat tuote, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä. Nämä kuuluvat perinteiseen kilpailukeinojen malliin. Tutkielma tarkastelee miten mallin avulla voidaan muuntaa yrityksen markkinointistrategia kestäväksi markkinoinniksi. Tutkielma ottaa huomioon myös mahdolliset kestävän markkinoinnin kohtaamat haasteet, sekä tulevaisuudennäkymät. Lopussa päästään aiempien tutkimusten avulla johtopäätökseen, että kestävä markkinointi on yritykselle mahdollinen menestyksekäs markkinointistrategia. Päätelmää perustellaan viittaamalla useisiin aiempiin tutkimuksiin.
Tutkielmassa tarkastellaan syitä yrityksen näkökulman kautta, mutta otetaan kantaa myös kestävään kehitykseen. Tutkielma käy läpi syitä, miksi tavanomainen markkinointi ei ole enää riittävää yrityksen markkinointipäätöksissä. Muuttuva maailmantilanne, asiakkaiden mieltymykset ja esimerkiksi ilmastonmuutos ovat kaikki syitä sille, miksi tavanomainen markkinointi ei ole enää riittävää. Tavanomaisessa markkinoinnissa huomioidaan pääsääntöisesti vain taloudelliset intressit. Tutkielma pyrkii kertomaan, miten kestävällä markkinoinnilla voidaan ottaa huomioon niin taloudellinen, sosiaalinen, kuin ympäristöllinenkin näkökulma. Nämä kolme näkökulmaa voivat muodostaa yhdessä menestyksellisen markkinointistrategian. Markkinointimixissä käytetyt näkökulmat ovat tuote, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä. Nämä kuuluvat perinteiseen kilpailukeinojen malliin. Tutkielma tarkastelee miten mallin avulla voidaan muuntaa yrityksen markkinointistrategia kestäväksi markkinoinniksi. Tutkielma ottaa huomioon myös mahdolliset kestävän markkinoinnin kohtaamat haasteet, sekä tulevaisuudennäkymät. Lopussa päästään aiempien tutkimusten avulla johtopäätökseen, että kestävä markkinointi on yritykselle mahdollinen menestyksekäs markkinointistrategia. Päätelmää perustellaan viittaamalla useisiin aiempiin tutkimuksiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34291]