Lukukoiran vaikutus oppilaan lukumotivaatioon
Auvinen, Nina-Emilia (2018-05-21)
Auvinen, Nina-Emilia
N.-E. Auvinen
21.05.2018
© 2018 Nina-Emilia Auvinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805251937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805251937
Tiivistelmä
Tämän kasvatustieteen kandidaatin -tutkielman tarkoituksena on tutkia kirjallisuuskatsauksen menetelmin, minkälainen vaikutus lukukoiratoiminnalla on oppilaan lukumotivaatioon. Lisäksi tarkoituksena on selventää lasten lukumotivaatioon vaikuttavia seikkoja ja avata lukukoiratoiminnan periaatteita ja siitä saatuja tutkimustuloksia.
Suomalaislasten lukutaito sekä lukuharrastuneisuus ovat vähentyneet viime vuosina merkittävästi, joten erilaisten lukemaan motivointikeinojen etsiminen ovat tulleet osaksi opettajan työtä. Lukuelämysten ja -kokemusten luominen lapselle on myös yksi perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteista.
Lukumotivaatio rakentuu pitkälti samalla tavalla kuin motivaatio yleensäkin. Tärkeimpiä vaikuttavia tekijöitä ovat oppilaan tavoitteet, tunteet, uskomukset ja kiinnostus, myös motivaatio-orientaatiolla on vaikutusta lukumotivaation kehittymiseen. Lisäksi tärkeä rooli on myös luettavilla kirjoilla sekä opettajan kannustuksella.
Lukukoiratoiminnan pääperiaatteena on tarjota oppilaalle kuunteleva korva, joka ei arvostele virheitä tai lukemisen hitautta. Koiralle lukemisen on huomattu rentouttavan oppilaita sekä vähentävän ääneen lukemisesta johtuvaa jännitystä. Motivaatioteorioiden mukaan itseensä uskomisen parantuessa ja tunteiden muuttuessa tehtävää suorittaessa positiivisemmaksi, motivaation tulisi parantua. Lukukoiratoiminnalla pyritään vaikuttamaan juurikin näihin seikkoihin, jotta oppilas innostuisi lukemisesta. Tämän hetkisten tutkimusten valossa, lukukoiratoiminta vaikuttaa osan oppilaiden lukumotivaatioon positiivisesti.
Suomalaislasten lukutaito sekä lukuharrastuneisuus ovat vähentyneet viime vuosina merkittävästi, joten erilaisten lukemaan motivointikeinojen etsiminen ovat tulleet osaksi opettajan työtä. Lukuelämysten ja -kokemusten luominen lapselle on myös yksi perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteista.
Lukumotivaatio rakentuu pitkälti samalla tavalla kuin motivaatio yleensäkin. Tärkeimpiä vaikuttavia tekijöitä ovat oppilaan tavoitteet, tunteet, uskomukset ja kiinnostus, myös motivaatio-orientaatiolla on vaikutusta lukumotivaation kehittymiseen. Lisäksi tärkeä rooli on myös luettavilla kirjoilla sekä opettajan kannustuksella.
Lukukoiratoiminnan pääperiaatteena on tarjota oppilaalle kuunteleva korva, joka ei arvostele virheitä tai lukemisen hitautta. Koiralle lukemisen on huomattu rentouttavan oppilaita sekä vähentävän ääneen lukemisesta johtuvaa jännitystä. Motivaatioteorioiden mukaan itseensä uskomisen parantuessa ja tunteiden muuttuessa tehtävää suorittaessa positiivisemmaksi, motivaation tulisi parantua. Lukukoiratoiminnalla pyritään vaikuttamaan juurikin näihin seikkoihin, jotta oppilas innostuisi lukemisesta. Tämän hetkisten tutkimusten valossa, lukukoiratoiminta vaikuttaa osan oppilaiden lukumotivaatioon positiivisesti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30036]