Kauppapaikkojen saavutettavuus ja ilmastovaikutukset Kempeleessä
Nivala, Aleksi (2018-01-09)
Nivala, Aleksi
A. Nivala
09.01.2018
© 2018 Aleksi Nivala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805261944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805261944
Tiivistelmä
Autoistumisen myötä kaupan rakenne on hajaantunut myös keskustojen ulkopuolelle. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi yhteiskuntarakennetta tulisi kuitenkin kehittää vähäpäästöisempään suuntaan. Siksi tämän tutkielman tavoitteena on selvittää Kempeleessä sijaitsevien kauppapaikkojen saavutettavuutta eri kulkumuodoilla ja kauppapaikkoihin suuntautuvan henkilöautoliikenteen CO₂-päästöjä paikkatietomenetelmien avulla. Vertailtavat sijainnit ovat Kempeleen keskusta, Linnakallio, Tupos, Vihiluoto, Zatelliitti ja Zeppelin. Lisäksi tarkastellaan saavutettavuutta eri väestöryhmien kannalta ja eri kulkutapojen osuutta asiointiliikenteestä.
Väestöaineistona käytetään väestön sijaintia ja ominaisuuksia kuvaavaa YKR-aineistoa täydennettynä Kempeleen kunnan arviolla väestönlisäyksestä vuoteen 2040 mennessä. Tieverkkoaineistona käytetään Digiroad-aineistoa täydennettynä Kempeleessä rakenteilla olevilla tieosuuksilla. Joukkoliikenneaineistona käytetään Oulun kaupungin avoimen datan joukkoliikenteen reitti- ja aikatauluaineistoa täydennettynä Oulun ja Kempeleen välisellä rautatieosuudella.
Saavutettavuuden mittaamisessa käytetään ArcMap 10.3. -ohjelmiston MarketAnalysisTools -lisäosan Huff Model -menetelmää, Add GTFS to Network Dataset -lisäosaa ja Network Analyst -lisäosan Location Allocation -menetelmää. Huffin mallia käyttävä menetelmä jakaa kysynnän kaupallisten keskusten välillä suhteessa niiden saavutettavuuteen ja houkuttelevuuteen. CO₂-päästöjen arvioinnissa käytetään mallia, joka perustuu kumuloituviin ajokilometreihin. Kulkutapaosuuksien arvioinnissa käytetään mallia, joka perustuu kauppapaikkojen ominaisuustietoja hyödyntävään logistiseen regressioanalyysiin.
Työn keskeisimpinä tuloksina todettiin, että Zatelliitti olisi sekä saavutettavuuden ja CO₂-päästöjen kannalta paras sijainti. Tämä johtuu moottoritien matka-aikoja ja siten päästöjä lyhentävästä vaikutuksesta. Henkilöauto on kaikissa vertailluissa kohteissa selkeästi merkittävin kulkumuoto. Vähiten henkilöautoliikenteeseen tukeutuva kohde on kuitenkin Kempeleen keskusta. Sosioekonomisten väestöryhmien välillä ei ole merkittäviä eroja saavutettavuuden suhteen. Hyvän saavutettavuuden, yhteiskuntarakenteellisesti keskeisen sijainnin ja suhteellisen monipuolisten liikkumismahdollisuuksien vuoksi rakentaminen olisi Kempeleessä hyvä keskittää keskustan ja Zatelliitin ympäristöön sekoittuneen, tiiviin ja kestävät kulkutavat mahdollistavan yhdyskuntarakenteen luomiseksi.
Väestöaineistona käytetään väestön sijaintia ja ominaisuuksia kuvaavaa YKR-aineistoa täydennettynä Kempeleen kunnan arviolla väestönlisäyksestä vuoteen 2040 mennessä. Tieverkkoaineistona käytetään Digiroad-aineistoa täydennettynä Kempeleessä rakenteilla olevilla tieosuuksilla. Joukkoliikenneaineistona käytetään Oulun kaupungin avoimen datan joukkoliikenteen reitti- ja aikatauluaineistoa täydennettynä Oulun ja Kempeleen välisellä rautatieosuudella.
Saavutettavuuden mittaamisessa käytetään ArcMap 10.3. -ohjelmiston MarketAnalysisTools -lisäosan Huff Model -menetelmää, Add GTFS to Network Dataset -lisäosaa ja Network Analyst -lisäosan Location Allocation -menetelmää. Huffin mallia käyttävä menetelmä jakaa kysynnän kaupallisten keskusten välillä suhteessa niiden saavutettavuuteen ja houkuttelevuuteen. CO₂-päästöjen arvioinnissa käytetään mallia, joka perustuu kumuloituviin ajokilometreihin. Kulkutapaosuuksien arvioinnissa käytetään mallia, joka perustuu kauppapaikkojen ominaisuustietoja hyödyntävään logistiseen regressioanalyysiin.
Työn keskeisimpinä tuloksina todettiin, että Zatelliitti olisi sekä saavutettavuuden ja CO₂-päästöjen kannalta paras sijainti. Tämä johtuu moottoritien matka-aikoja ja siten päästöjä lyhentävästä vaikutuksesta. Henkilöauto on kaikissa vertailluissa kohteissa selkeästi merkittävin kulkumuoto. Vähiten henkilöautoliikenteeseen tukeutuva kohde on kuitenkin Kempeleen keskusta. Sosioekonomisten väestöryhmien välillä ei ole merkittäviä eroja saavutettavuuden suhteen. Hyvän saavutettavuuden, yhteiskuntarakenteellisesti keskeisen sijainnin ja suhteellisen monipuolisten liikkumismahdollisuuksien vuoksi rakentaminen olisi Kempeleessä hyvä keskittää keskustan ja Zatelliitin ympäristöön sekoittuneen, tiiviin ja kestävät kulkutavat mahdollistavan yhdyskuntarakenteen luomiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]