Opettajien kokemuksia inkluusiosta
Aho, Eveliina (2018-05-30)
Aho, Eveliina
E. Aho
30.05.2018
© 2018 Eveliina Aho. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201806022409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201806022409
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen inkluusiota koulun ja opetushenkilökunnan näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat mitä inkluusion käsite tarkoittaa, miten koulu ja opetushenkilökunta kokevat inkluusion, ja miten sen toteuttamisessa onnistutaan sekä minkälaista kritiikkiä inkluusioajatteluun on kohdistunut. Työssäni on sekä kirjallisuuskatsaus että empiirinen osio.
Tulosten mukaan inkluusioajatteluun on päädytty ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden tavoittelemisen kautta. Yleisopetuksen ja erityisopetuksen välisestä suhteesta on käyty keskustelua jo vuosikymmeniä Suomessa. Ennen inkluusion käsitettä käytettiin integraation käsitettä. Integraation käsitteeseen liittyy ajattelu normaalista ja ”poikkeavasta” oppilaasta, inkluusiossa puolestaan kaikki otetaan lähtökohtaisesti mukaan yleisopetukseen. Inkluusiota on myös kritisoitu.
Sekä kirjallisuuskatsauksen että empiirisen osion mukaan inkluusio nähdään hyvänä ja positiivisena tavoitteena kohti yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa koulutuksessa, mutta sen käytännön toteutuksessa on paljon ongelmia. Erityisesti resurssien puute on ongelma inkluusion käytännön tavoittelussa. Myös puutteet ammattitaidossa, valmiuksissa, asenteissa ja opettajankoulutuksessa tulivat esille. Empiirisen tutkimuksen otanta oli 13.
Tulosten mukaan inkluusioajatteluun on päädytty ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden tavoittelemisen kautta. Yleisopetuksen ja erityisopetuksen välisestä suhteesta on käyty keskustelua jo vuosikymmeniä Suomessa. Ennen inkluusion käsitettä käytettiin integraation käsitettä. Integraation käsitteeseen liittyy ajattelu normaalista ja ”poikkeavasta” oppilaasta, inkluusiossa puolestaan kaikki otetaan lähtökohtaisesti mukaan yleisopetukseen. Inkluusiota on myös kritisoitu.
Sekä kirjallisuuskatsauksen että empiirisen osion mukaan inkluusio nähdään hyvänä ja positiivisena tavoitteena kohti yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa koulutuksessa, mutta sen käytännön toteutuksessa on paljon ongelmia. Erityisesti resurssien puute on ongelma inkluusion käytännön tavoittelussa. Myös puutteet ammattitaidossa, valmiuksissa, asenteissa ja opettajankoulutuksessa tulivat esille. Empiirisen tutkimuksen otanta oli 13.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34329]