Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aikuiskasvatus osaamisyhteiskunnassa : aikuiskasvatus pedagogisena toimintana

Harju, Aira (2018-05-02)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201805101772.pdf (500.7Kt)
nbnfioulu-201805101772_pdfa_report.xml (172.6Kt)
nbnfioulu-201805101772_mods.xml (10.76Kt)
nbnfioulu-201805101772_solr.xml (26.05Kt)
Lataukset: 


Harju, Aira
A. Harju
02.05.2018
© 2018 Aira Harju. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805101772
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia aikuiskasvatuksen ilmentymistä aikuisen sivistysprosessin mahdollistajana pedagogisena toimintana osaamisyhteiskunnassa. Aikuiskasvatusta tarkasteltiin pedagogisen toiminnan teorian valottamana, jossa kasvatuksen ja sivistyksen käsitteet tarjosivat tutkimukselle yleisen viitekehyksen. Tutkimuksen analyysiprosessi koostui lähdemateriaalin perusteellisesta tematisoinnista, jonka tuloksena tutkimuksen päänäkökulmaksi muodostui aikuiskasvattajan pedagogisen vastuun merkitys. Aikuiskasvattajan pedagoginen kaksoisvastuu ilmentyi käytännön kasvatustyössä suhteessa vallitsevaan tieto- ja informaatioyhteiskuntaan.

Keskeisenä ilmiönä oli nähtävissä opettajien uudentyyppinen osaaminen vastata koulutuksellisiin haasteisiin teknologian nopean kehittymisen myötä. Pedagogisen vastuun tulevaisuuden visioissa näyttäytyi merkittävänä aikuiskasvattajan pedagogis-didaktinen auktoriteettisuhde. Niin ikään epistemologista ja eksistentiaalista vastuuta osana eettistä ulottuvuutta pidettiin opettajuuden ytimenä.

Tutkimuksessa keskeisenä nousi esille myös opettajan aito professionaalisuus ja refleksiivisyys hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja sen edistämiseksi. Niin ikään korostui praktisen tiedon ja hiljaisen tiedon tieteellistäminen. Elinikäistä oppimista ajatellen tutkimuksessa nousi esille myös aikuisoppijan itseauktoriteetti sekä dialektinen ajattelu.

Tutkimus osoitti aikuiskasvattajuuden ilmenevän tulevaisuudessa enenevässä määrin asiantuntevan pedagogisen toimijan intentionaalisena toimintana ja mielekkäänä harkittuna vaikuttamisena. Pedagogisen kaksoisvastuun ulottuvuudessa — pedagogisessa vuorovaikutussuhteessa — tämä ilmentyy aikuisen tasapainoisena oman elämän hallintana ja itseään aktiivisesti määrittävän aikuisoppijan syvällisemmän sivistyksellisyyden mahdollistajana.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38320]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen