Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autistisen oppilaan tukeminen koululiikunnassa

Wentin, Erik (2018-04-06)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201804121467.pdf (462.1Kt)
nbnfioulu-201804121467_pdfa_report.xml (168.3Kt)
nbnfioulu-201804121467_mods.xml (10.91Kt)
nbnfioulu-201804121467_solr.xml (26.39Kt)
Lataukset: 


Wentin, Erik
E. Wentin
06.04.2018
© 2018 Erik Wentin. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201804121467
Tiivistelmä
Tämä tutkielma toteutui kvalitatiivisena kirjallisuuskatsauksena ja keskittyi autistiseen oppilaaseen sekä hänen tukemiseensa liikuntatunnilla. Autismi neurologisen kehityksen häiriönä on yksi autismin kirjon alakategorioista. Koulussa autistisen oppilaan keskeisimmät haasteet ilmenevät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, kommunikoinnissa sekä kuvitteellisessa ajattelussa.

Autismin haastavuusasteesta riippuen autistinen oppilas voi olla yhdessä vertaisryhmänsä kanssa liikuntatunnilla. Inkluusion lisääntyessä soveltava liikunta kouluissa lisääntyy. Sitä tarvitsevat oppilaat, joilla on erityistarpeita liikkumisessa. Tarvittavien tukitoimenpiteiden ja välineiden mahdollistuessa, soveltavaa liikuntaa voidaan toteuttaa osana tavallista liikuntatuntia. Soveltamisen tarve liikuntatunnilla vaihtelee pienistä muutoksista monimuotoisempaan opetuksen soveltamiseen. Autistiselle oppilaalle opetus ja sen vaiheet henkilökohtaistetaan eli suunnitellaan yksilöllisesti.

Tutkimuksessa kuvakommunikaatio osoittautui merkittäväksi välineeksi tukea autistista oppilasta liikuntatunnilla. Kuvakommunikaatio puhetta tukevana ja korvaavana kommunikaatiomenetelmänä vastasi autistisen oppilaan haasteisiin olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Kuvakommunikaatio on osa visualisointia, mikä luokittui toiminnan strukturoinnin tärkeimmäksi toteutumiskeinoksi. Liikuntatehtävien visualisoinnin lisäksi, tilan ja ajan strukturointi edesauttoi autistisen oppilaan mahdollisuuksia toimia yhteisellä liikuntatunnilla. Autistisen oppilaan osallistuessa liikuntatunnille, opettajan oli hyvä suorittaa liikuntatunnin suunnittelu ja toteutus yhdessä oppilaan avustajan kanssa.

Autistisen oppilaan tunteiden tunnistaminen ja ilmentäminen on poikkeavaa. Autistisen oppilaan ollessa mukana liikuntaryhmässä, siellä korostuu erilaisten tunteiden opettelu ja läpikäyminen yhdessä oppilaiden kanssa. Autistista oppilasta kannustetaan liikuntatunneilla vuorovaikutukseen sopivissa määrin. Vuorovaikutusta sisältävissä opetustilanteissa otetaan huomioon autistisen oppilaan kokemat sosiaaliset paineet.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [29905]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen