”Meillä on se pedagoginen vastuu” : vastavalmistuneiden varhaiskasvattajien kokemuksia koulutuksen ja työelämän pedagogisesta asiantuntijuudesta
Juntunen, Tytti (2018-04-05)
Juntunen, Tytti
T. Juntunen
05.04.2018
© 2018 Tytti Juntunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201804071453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201804071453
Tiivistelmä
Yliopistokoulutuksesta valmistuvat varhaiskasvattajat ovat pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin asiantuntijoita. Pedagogista asiantuntijuutta on kuitenkin tarkasteltu vähän työelämään siirtyneiden ja vastavalmistuneiden varhaiskasvattajien kokemuksista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden varhaiskasvattajien kokemuksia koulutuksen ja työelämän pedagogisen asiantuntijuuden vastaavuudesta. Pedagogista asiantuntijuutta tarkasteltiin ensisijaisesti koulutusvalmiuksien, mutta myös työelämän kautta. Teoreettinen viitekehys muodostui koulutuksen ja pedagogisen asiantuntijuuden tarkastelusta.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla neljältä vuoden 2016 keväällä Oulun yliopistosta kasvatustieteen kandidaateiksi (KK) valmistuneilta ja työelämään siirtyneiltä varhaiskasvattajilta. He työskentelivät sekä julkisella, että yksityisellä sektorilla pääosin Pohjois-Pohjanmaan alueella. Aineiston analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustuloksissa koulutuksen tuoma asiantuntijuus koettiin pedagogiseksi osaamiseksi, työtä ohjaavien asiakirjojen tuntemiseksi sekä yhteistyö- sekä oppimisen ohjaamistaidoiksi. Varhaiskasvattajat toimivat tiimeissään pedagogisina johtajina. Harjoittelujen ja pienryhmätoimintataitojen tuoma osaaminen koettiin koulutuksen tuomaksi asiantuntijuudeksi. Moniammatillisesta yhteistyöstä, erityispedagogisesta osaamisesta, tiiminjohtamisesta sekä vanhempien kanssa yhteistyössä toimimisesta ja kohtaamisvalmiuksista koettiin koulutuksessa puutteita. Vuorovaikutustaidot olivat muualla kuin koulutuksessa kehittyneitä. Kokemukset omasta ammatillisesta asemasta heijastuivat vastavalmistumiseen ja työn kuormittavuuteen.
Tutkimustulosten johtopäätöksenä kandidaatin tutkinnon katsottiin vastaavan varhaiskasvattajan pedagogiseen asiantuntijuuteen ja osaamiseen. Koulutukselliset ja osaamispuutteet näyttäytyvät pitkälti moniammatillisessa ja perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä sekä erityispedagogisessa osaamisessa. Pedagogista asiantuntijuutta tarkasteltiin koulutuksen tuomien ja työelämään vastaavien taitojen kautta. Positiivisena koettu pedagoginen asiantuntijuus nähtiin niin koulutuksessa kuin työelämässäkin kehittyneeksi.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla neljältä vuoden 2016 keväällä Oulun yliopistosta kasvatustieteen kandidaateiksi (KK) valmistuneilta ja työelämään siirtyneiltä varhaiskasvattajilta. He työskentelivät sekä julkisella, että yksityisellä sektorilla pääosin Pohjois-Pohjanmaan alueella. Aineiston analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustuloksissa koulutuksen tuoma asiantuntijuus koettiin pedagogiseksi osaamiseksi, työtä ohjaavien asiakirjojen tuntemiseksi sekä yhteistyö- sekä oppimisen ohjaamistaidoiksi. Varhaiskasvattajat toimivat tiimeissään pedagogisina johtajina. Harjoittelujen ja pienryhmätoimintataitojen tuoma osaaminen koettiin koulutuksen tuomaksi asiantuntijuudeksi. Moniammatillisesta yhteistyöstä, erityispedagogisesta osaamisesta, tiiminjohtamisesta sekä vanhempien kanssa yhteistyössä toimimisesta ja kohtaamisvalmiuksista koettiin koulutuksessa puutteita. Vuorovaikutustaidot olivat muualla kuin koulutuksessa kehittyneitä. Kokemukset omasta ammatillisesta asemasta heijastuivat vastavalmistumiseen ja työn kuormittavuuteen.
Tutkimustulosten johtopäätöksenä kandidaatin tutkinnon katsottiin vastaavan varhaiskasvattajan pedagogiseen asiantuntijuuteen ja osaamiseen. Koulutukselliset ja osaamispuutteet näyttäytyvät pitkälti moniammatillisessa ja perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä sekä erityispedagogisessa osaamisessa. Pedagogista asiantuntijuutta tarkasteltiin koulutuksen tuomien ja työelämään vastaavien taitojen kautta. Positiivisena koettu pedagoginen asiantuntijuus nähtiin niin koulutuksessa kuin työelämässäkin kehittyneeksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]