Liikuntatuntien motivaatioilmastoon vaikuttavat tekijät
Mustonen, Sonja; Posio, Sofia (2018-05-23)
Mustonen, Sonja
Posio, Sofia
S. Mustonen; S. Posio
23.05.2018
© 2018 Sonja Mustonen, Sofia Posio. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312093
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat liikuntatuntien motivaatioilmastoon ja miten liikuntatunneista saisi luotua sellaisia, että ne motivoisivat ja kannustaisivat oppilaita liikkumaan myös vapaa-ajalla. Tutkielma vastaa kysymyksiin mitä motivaatiolla tarkoitetaan, mitkä tekijät vaikuttavat oppilaiden liikuntamotivaatioon ja mistä tekijöistä liikuntatuntien motivaatioilmasto koostuu. Aihe on ajankohtainen, koska useiden tutkimusten mukaan lasten ja nuorten fyysinen toimintakyky on heikentynyt. Koululiikunnalla on suuri merkitys positiivisten liikuntakokemusten tarjoajana oppilaille, joten tutkielmasta on hyötyä kaikille liikuntaa opettaville opettajille. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin.
Motivaatio suuntaa ja ylläpitää toimintaa ja ilmenee liikuntatunneilla toiminnan voimakkuutena, pysyvyytenä ja tehtävien valintana. Osaksi motivaatiotutkimusta kuuluvat keskeisesti itsemääräämisteoria ja tavoiteorientaatioteoria. Itsemääräämisteoriaan liittyy koettu autonomia, koettu pätevyys ja koettu sosiaalinen yhteenkuuluvuus. Koululiikunta voi joko mahdollistaa tai ehkäistä näiden psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen, mikä taas on yhteydessä oppilaan kokemaan positiiviseen sisäiseen motivaatioon. Tavoiteorientaatioteorian mukaan oppilaiden liikuntamotivaatioon vaikuttaa keskeisesti se, syntyykö fyysisen pätevyyden kokemus tehtäväsuuntautuneesti itsevertailuun perustuen vai minäsuuntautuneesti normatiiviseen vertailuun perustuen. Motivaatioilmastoon vaikuttaa pätevyyden kokemusten ja tehtävä- ja minäsuuntautuneisuuden lisäksi kaikki opettajan tekemät pedagogiset ja didaktiset liikuntatuntiin liittyvät ratkaisut. Näitä ovat tehtävien toteuttamistapa, opettajan auktoriteetti, palautteen antaminen, oppilaiden ryhmittelyperusteet, toiminnan arviointi ja ajankäytön joustavuus. Motivaatioilmaston kannalta on tärkeintä, että se sopii yhteen lapsen omien tavoitteiden ja päämäärien kanssa.
Opettajan on tärkeää ottaa liikunnan opetuksessa huomioon motivaatioilmastoon vaikuttavat tekijät. Opettajan haasteena onkin suunnitella liikuntatunneista sellaisia, että jokainen oppilas kokisi niiden kautta pätevyyden ja onnistumisen kokemuksia. Tehtäväsuuntautuneisuutta korostava turvallinen ja kannustava ilmapiiri auttaa näiden tavoitteiden toteutumisessa. Lisäksi innostavaa motivaatioilmastoa ja oppilaan sisäistä motivaatiota tukevat monipuoliset ja vaihtelevat tehtävät sekä opetuksen eriyttäminen oppilaiden taitotasoa vastaavaksi.
Motivaatio suuntaa ja ylläpitää toimintaa ja ilmenee liikuntatunneilla toiminnan voimakkuutena, pysyvyytenä ja tehtävien valintana. Osaksi motivaatiotutkimusta kuuluvat keskeisesti itsemääräämisteoria ja tavoiteorientaatioteoria. Itsemääräämisteoriaan liittyy koettu autonomia, koettu pätevyys ja koettu sosiaalinen yhteenkuuluvuus. Koululiikunta voi joko mahdollistaa tai ehkäistä näiden psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen, mikä taas on yhteydessä oppilaan kokemaan positiiviseen sisäiseen motivaatioon. Tavoiteorientaatioteorian mukaan oppilaiden liikuntamotivaatioon vaikuttaa keskeisesti se, syntyykö fyysisen pätevyyden kokemus tehtäväsuuntautuneesti itsevertailuun perustuen vai minäsuuntautuneesti normatiiviseen vertailuun perustuen. Motivaatioilmastoon vaikuttaa pätevyyden kokemusten ja tehtävä- ja minäsuuntautuneisuuden lisäksi kaikki opettajan tekemät pedagogiset ja didaktiset liikuntatuntiin liittyvät ratkaisut. Näitä ovat tehtävien toteuttamistapa, opettajan auktoriteetti, palautteen antaminen, oppilaiden ryhmittelyperusteet, toiminnan arviointi ja ajankäytön joustavuus. Motivaatioilmaston kannalta on tärkeintä, että se sopii yhteen lapsen omien tavoitteiden ja päämäärien kanssa.
Opettajan on tärkeää ottaa liikunnan opetuksessa huomioon motivaatioilmastoon vaikuttavat tekijät. Opettajan haasteena onkin suunnitella liikuntatunneista sellaisia, että jokainen oppilas kokisi niiden kautta pätevyyden ja onnistumisen kokemuksia. Tehtäväsuuntautuneisuutta korostava turvallinen ja kannustava ilmapiiri auttaa näiden tavoitteiden toteutumisessa. Lisäksi innostavaa motivaatioilmastoa ja oppilaan sisäistä motivaatiota tukevat monipuoliset ja vaihtelevat tehtävät sekä opetuksen eriyttäminen oppilaiden taitotasoa vastaavaksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [26781]