Oppilaiden tulkintoja ujouden ilmenemisestä alakoulussa
Juntunen, Jenni (2018-05-09)
Juntunen, Jenni
J. Juntunen
09.05.2018
© 2018 Jenni Juntunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805101720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805101720
Tiivistelmä
Nyky-yhteiskunnassa oppilaan ujous voi aiheuttaa hämmennystä kasvattajissa. Selittävänä tekijänä pidetään sosiaalisuuden ja ulospäin suuntautuneisuuden arvostamista yhä enenevissä määrin. Onkin aiheellista tutkia, mikä on ujon oppilaan asema nykypäivän koulukontekstissa. Koska aikuisten tekemät tulkinnat ujoudesta eivät ole välttämättä identtisiä lasten kanssa, olen kiinnostunut tutkimaan, miten oppilaat tulkitsevat ujoutta. Ujouden kuvataan tyypillisesti ilmenevän esimerkiksi vähäisenä puhumisena ja sosiaalisten tilanteiden välttelemisenä. Ujouteen liitetyt asiat ovat usein kielteisiä, vaikka ujouteen katsotaan liittyvän hyviäkin puolia. Mielenkiintoani lisäävät myös omat ujouden kokemukseni peruskouluajoilta.
Tutkimukseni on metodologisiltaan lähtökohdiltaan laadullista tutkimusta narratiivisella otteella. Tutkimukseni noudattaa lapsinäkökulmaisen tutkimuksen periaatteita, sillä oppilaat ovat tutkimukseni tiedontuottajia. Aineistonkeruutapana toimivat eläytymismenetelmällisin keinoin tuotetut kirjoitelmat ja ryhmäkeskustelu. Tutkimukseeni osallistui kaksi luokkaa kahdelta eri alakoululta Itä-Suomesta. Molemmat luokat olivat yhdysluokkia, joissa oli sekä kolmas- että neljäsluokkalaisia. Aineisto on analysoitu narratiivien analyysilla aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Eläytymismenetelmällä tuotetut kirjoitelmat avasivat mahdollisuuden analysoida ujouden ilmenemisen lisäksi ei-ujoutta. Tämä tarjosi oivallisen mahdollisuuden selvittää, miten oppilaat tulkitsevat ujouden vastakohtaa. Näin ollen tämä tutkimus tuo tutkimuskentälle esiin yhdenlaisen mallin ujouden vastakohdan tulkinnasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaat tulkitsivat ujouden ilmenevän vuorovaikutustilanteissa ja toimintatavoissa. Yksi merkittävimmistä tutkimustuloksista oli, että ujon oppilaan toimintaa rajoitti pelko, kun ei-ujon oppilaan toimintaa siivitti rohkeus. Yhteenvetona voi todeta, että oppilaat suhtautuivat kertomuksissaan myönteisesti ujouteen. Tutkimukseni tulokset haastavat pohtimaan sitä, arvostetaanko ja vaaditaanko sosiaalisuutta jo liikaa sekä koulumaailmassa että yhteiskunnassa.
Tutkimukseni on metodologisiltaan lähtökohdiltaan laadullista tutkimusta narratiivisella otteella. Tutkimukseni noudattaa lapsinäkökulmaisen tutkimuksen periaatteita, sillä oppilaat ovat tutkimukseni tiedontuottajia. Aineistonkeruutapana toimivat eläytymismenetelmällisin keinoin tuotetut kirjoitelmat ja ryhmäkeskustelu. Tutkimukseeni osallistui kaksi luokkaa kahdelta eri alakoululta Itä-Suomesta. Molemmat luokat olivat yhdysluokkia, joissa oli sekä kolmas- että neljäsluokkalaisia. Aineisto on analysoitu narratiivien analyysilla aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Eläytymismenetelmällä tuotetut kirjoitelmat avasivat mahdollisuuden analysoida ujouden ilmenemisen lisäksi ei-ujoutta. Tämä tarjosi oivallisen mahdollisuuden selvittää, miten oppilaat tulkitsevat ujouden vastakohtaa. Näin ollen tämä tutkimus tuo tutkimuskentälle esiin yhdenlaisen mallin ujouden vastakohdan tulkinnasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaat tulkitsivat ujouden ilmenevän vuorovaikutustilanteissa ja toimintatavoissa. Yksi merkittävimmistä tutkimustuloksista oli, että ujon oppilaan toimintaa rajoitti pelko, kun ei-ujon oppilaan toimintaa siivitti rohkeus. Yhteenvetona voi todeta, että oppilaat suhtautuivat kertomuksissaan myönteisesti ujouteen. Tutkimukseni tulokset haastavat pohtimaan sitä, arvostetaanko ja vaaditaanko sosiaalisuutta jo liikaa sekä koulumaailmassa että yhteiskunnassa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29882]