Aikuisen ja lapsen kohtaamisen merkitys ja siihen vaikuttavat tekijät varhaiskasvatuksessa
Immonen, Petra (2018-03-28)
Immonen, Petra
P. Immonen
28.03.2018
© 2018 Petra Immonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201804051435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201804051435
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on selvittää kasvattajan ja lapsen kohtaamisen merkitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa. Tähän pyritään varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjoihin ja aihepiiristä kirjoitettuun tutkimuskirjallisuuteen perehtymällä. Tutkimuksen tavoitteena on saada mahdollisimman kattava kokonaiskuva aihepiiristä. Tutkielman keskeisenä taustateoriana on Goffmannin kehysanalyysi, jonka kautta hahmottuu paitsi kohtaamistilanteiden, myös varhaiskasvatustyön monitahoisuus. Kehysten kautta voidaan havainnoida päiväkodin vuorovaikutustilanteita ja kasvattajan orientoitumista niihin.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja muissa velvoittavissa asiakirjoissa keskeisimmiksi kohtaamisen tavoitteiksi nimettiin osallisuuden mahdollistaminen, yksilöllinen huomiointi ja turvallisen vuorovaikutussuhteen luominen. Kohtaamisen merkitys oli tärkeä niin lapsen kuin kasvattajankin näkökulmasta. Myös kohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä selvisi tutkimuksessa. Muutamia merkitseviä tekijöitä olivat kasvattajan valta ja asenne sekä lapsiryhmän koko.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja muissa velvoittavissa asiakirjoissa keskeisimmiksi kohtaamisen tavoitteiksi nimettiin osallisuuden mahdollistaminen, yksilöllinen huomiointi ja turvallisen vuorovaikutussuhteen luominen. Kohtaamisen merkitys oli tärkeä niin lapsen kuin kasvattajankin näkökulmasta. Myös kohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä selvisi tutkimuksessa. Muutamia merkitseviä tekijöitä olivat kasvattajan valta ja asenne sekä lapsiryhmän koko.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]