Ammatillisuuden kehittyminen hanketyön tukemana varhaiskasvatuksessa
Jakkula, Ritva (2018-05-07)
Jakkula, Ritva
R. Jakkula
07.05.2018
© 2018 Ritva Jakkula. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805091659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805091659
Tiivistelmä
Tutkimukseni lähtökohtana on ajatus varhaiskasvatustyön ammatillisuuden ja osaamisen kehittymisestä. Tutkimus fokusoituu tapaustutkimuksen keinoin työn kehittämiseen ja muutokseen nimenomaa hanketyön tukemana. Varhaiskasvatuksen ammatillisuus liitetään tietoon lapsen hyvinvoinnin tukemisesta ja siinä korostuu laaja-alainen osaaminen, tietojen, taitojen ja eettisten näkökulmien kokonaisuus. Ammatillinen kokonaisuus muodostuu toisiaan täydentävistä, yksittäisistä opituista asioista, joihin vaikuttavat työntekijän kokemus, arvot ja asenteet.
Varhaiskasvatustyössä arvostetaan vahvaa osaamista, sen ylläpitämistä ja kehittämistä. Työ koostuu useista osaamisen alueista, jotka liittyvät varhaiskasvatuksen osaamiseen, perustehtäviin, yhteistyöhön, vuorovaikutukseen ja työn taustalla olevan lainsäädännön osaamiseen ja arjen työn kehittymiseen ohjausjärjestelmää vastaavaksi. Ne liitetään myös vahvasti varhaiskasvatuksen laatutekijöihin. Osaaminen on nähtävä paitsi yksilön näkökulmasta, myös suhteessa koko työyhteisöön.
Ammatillisuuden kehittäminen voidaan nähdä haasteena, mutta myös mahdollisuutena saavuttaa uusia tavoitteita ja näkökulmia omaan työhön. Tämän ajatuksen pohjalta nostan tutkimukseen, tapauksen omaisesti, varhaiskasvatukselle ajankohtaisen hankkeen Uudistuva varhaiskasvatus. Työni tavoitteena on kuvata kirjallisuuden ja Uudistuva varhaiskasvatus- hankkeesta saadun tiedon avulla muutosta ja työn osaamisen ja ammatillisuuden kehittämistä hankkeen tukemana varhaiskasvatustyössä.
Tutkimuksellani haluan omalta osaltani osallistua keskusteluun uudistuksista ja niiden toteuttamisen tavoista ja vaikutuksista arjen varhaiskasvatustyöhön. Näyttääkin, että hanketyö on menetelmänä selvästi lisääntynyt 2000- luvulla varhaiskasvatuksen tutkimuksessa ja ammatillisuuden kehittämisessä. Varhaiskasvatuksen tutkimukset ovat kuitenkin lähinnä kohdistuneet toteutettuihin hankkeisiin ja niiden toteuttamiseen, ei niinkään itsessään hanketyön käsitteeseen. Ammatillisuuden ja osaamisen kehittämisen välineenä hankkeen kaltaisella työtavalla on mahdollisuus paitsi tuottaa ja ylläpitää ajankohtaista tietoa, myös kehittää yhteisiä työtapoja ja alueellista verkostoitumista.
Tarkasteluni kohdehankkeena olevan Uudistuva varhaiskasvatus- hankkeen tuomat kokemukset ja vaikutukset ovat todennettavissa varhaiskasvatuksen arjessa tulevaisuudessa, joten kuvaukseni tässä tutkielmassa liittyy sen syntymiseen, olemassaoloon ja toteutumiseen. Hanketyöhön liittyvää tutkimusta tarvitaan lisää ja toteutuessaan huomio on kiinnitettävä sen mahdollisuuksiin tukea varhaiskasvatuksen arjen toimintaympäristöä, -kulttuuria ja lapsen hyvinvointia.
Varhaiskasvatustyössä arvostetaan vahvaa osaamista, sen ylläpitämistä ja kehittämistä. Työ koostuu useista osaamisen alueista, jotka liittyvät varhaiskasvatuksen osaamiseen, perustehtäviin, yhteistyöhön, vuorovaikutukseen ja työn taustalla olevan lainsäädännön osaamiseen ja arjen työn kehittymiseen ohjausjärjestelmää vastaavaksi. Ne liitetään myös vahvasti varhaiskasvatuksen laatutekijöihin. Osaaminen on nähtävä paitsi yksilön näkökulmasta, myös suhteessa koko työyhteisöön.
Ammatillisuuden kehittäminen voidaan nähdä haasteena, mutta myös mahdollisuutena saavuttaa uusia tavoitteita ja näkökulmia omaan työhön. Tämän ajatuksen pohjalta nostan tutkimukseen, tapauksen omaisesti, varhaiskasvatukselle ajankohtaisen hankkeen Uudistuva varhaiskasvatus. Työni tavoitteena on kuvata kirjallisuuden ja Uudistuva varhaiskasvatus- hankkeesta saadun tiedon avulla muutosta ja työn osaamisen ja ammatillisuuden kehittämistä hankkeen tukemana varhaiskasvatustyössä.
Tutkimuksellani haluan omalta osaltani osallistua keskusteluun uudistuksista ja niiden toteuttamisen tavoista ja vaikutuksista arjen varhaiskasvatustyöhön. Näyttääkin, että hanketyö on menetelmänä selvästi lisääntynyt 2000- luvulla varhaiskasvatuksen tutkimuksessa ja ammatillisuuden kehittämisessä. Varhaiskasvatuksen tutkimukset ovat kuitenkin lähinnä kohdistuneet toteutettuihin hankkeisiin ja niiden toteuttamiseen, ei niinkään itsessään hanketyön käsitteeseen. Ammatillisuuden ja osaamisen kehittämisen välineenä hankkeen kaltaisella työtavalla on mahdollisuus paitsi tuottaa ja ylläpitää ajankohtaista tietoa, myös kehittää yhteisiä työtapoja ja alueellista verkostoitumista.
Tarkasteluni kohdehankkeena olevan Uudistuva varhaiskasvatus- hankkeen tuomat kokemukset ja vaikutukset ovat todennettavissa varhaiskasvatuksen arjessa tulevaisuudessa, joten kuvaukseni tässä tutkielmassa liittyy sen syntymiseen, olemassaoloon ja toteutumiseen. Hanketyöhön liittyvää tutkimusta tarvitaan lisää ja toteutuessaan huomio on kiinnitettävä sen mahdollisuuksiin tukea varhaiskasvatuksen arjen toimintaympäristöä, -kulttuuria ja lapsen hyvinvointia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34311]