Huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön vuorovaikutuksen monet muodot varhaiskasvatuksessa
Mäki-Pollari, Reeta (2018-04-27)
Mäki-Pollari, Reeta
R. Mäki-Pollari
27.04.2018
© 2018 Reeta Mäki-Pollari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201804281563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201804281563
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmassani teen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja tarkastelen vuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien yhteistyön näkökulmasta. Uudistuneeseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin tuli muutos kasvatuskumppanuudesta kasvatusyhteistyöhön. Tarkastelen näiden kahden asiakirjan yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia ja sitä, kuinka yhteistyö huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välillä vaikuttaa koko varhaiskasvatuksen kontekstiin, etenkin lapsiin. Tutkielmassani vaikuttavana taustateoriana on Bronfenbrennerin ekologinen teoria.
Tutkimukseni näkökulmina on tarkastella lasten etua huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön vuorovaikutuksessa sekä positiivista vuorovaikutusta ja konfliktitilanteita. Luottamus on kaiken vuorovaikutuksen ja yhteistyön ytimessä, joten edellä mainittujen näkökulmien kautta avartuu, miten se vaikuttaa yhteistyön laatuun.
Vuorovaikutuksen kontekstiin kuuluu olennaisesti dialogisuus. Vaikka se saattaa olla hieman haastavaa, on tärkeää oppia tunnistamaan omat vuorovaikutustavat ja se, miten antaa tilaa jokaiselle asianomaiselle.
Tutkimuskysymykseni on, millaisia muotoja vuorovaikutus saa varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä varhaiskasvatuksessa?
Tutkimukseni näkökulmina on tarkastella lasten etua huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön vuorovaikutuksessa sekä positiivista vuorovaikutusta ja konfliktitilanteita. Luottamus on kaiken vuorovaikutuksen ja yhteistyön ytimessä, joten edellä mainittujen näkökulmien kautta avartuu, miten se vaikuttaa yhteistyön laatuun.
Vuorovaikutuksen kontekstiin kuuluu olennaisesti dialogisuus. Vaikka se saattaa olla hieman haastavaa, on tärkeää oppia tunnistamaan omat vuorovaikutustavat ja se, miten antaa tilaa jokaiselle asianomaiselle.
Tutkimuskysymykseni on, millaisia muotoja vuorovaikutus saa varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä varhaiskasvatuksessa?
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29917]