Lukivaikeuden vaikutus englannin kielen oppimiseen vieraana kielenä
Mattila, Aino (2018-05-30)
Mattila, Aino
A. Mattila
30.05.2018
© 2018 Aino Mattila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312396
Tiivistelmä
Dysleksia eli lukivaikeus on neurobiologinen kielellisen kehityksen vaikeus, joka aiheuttaa tyypillisesti vaikeuksia kielen fonologisten rakenteiden hahmottamisessa. Heikko fonologinen tietoisuus eli sanaa pienempien kielen yksiköiden hahmottaminen aiheuttaa lukivaikeuksisella ongelmia lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa. Lukivaikeus on kuitenkin vaikea määritellä tarkoin, sillä kielellisen kehityksen vaikeudet ja muut oppimisvaikeudet ilmenevät usein yhtäaikaisesti.
Lukivaikeus on yksi yleisimmistä kielen kehityksellisistä häiriöistä, sillä jonkinasteista lukivaikeutta esiintyy jopa 80 prosentissa kaikista oppimisvaikeuksista. Ongelmat ilmenevät yleensä yllättävänä vaikeutena oppia lukemaan ja kirjoittamaan. Tutkimukset ovat osoittaneet, että lukivaikeus aiheuttaa ongelmia erityisesti vieraan kielen oppimisessa. Jos oppilas on kokenut ongelmia oman äidinkielen opiskelussa, voidaan sen olettaa ennustavan vastaavia ongelmia myös vieraan kielen opiskelussa. Suomen ja englannin kielen hyvin erilaisten fonologisten rakenteiden takia on mahdollista tunnistaa suomalaiselle oppilaalle tyypillisiä ongelmia englannin opiskelussa. Englannin kielen oppimisessa lukivaikeus tuottaa ongelmia käytännössä kaikilla kielen osa-alueilla. Lukemisen ja kirjoittamisen ongelmien lisäksi ongelmia ilmenee puhumisen, sanaston ja kieliopin hallinnassa.
Vaikka aihetta on tutkittu paljon, ei opettamiseen ole pystytty luomaan vielä yleispäteviä ja toimivia ohjeita, joita opettaja voisi hyödyntää ohjatessaan lukivaikeuksellisen englannin kielen opiskelua, sillä jokaisen oppilaan tuen tarve on niin yksilöllistä. Perusopetuslain mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus tarvittavaan tukeen. Oppilaan tuen tarve tulee arvioida ja kartoittaa, jotta mahdolliset tukitoimet voidaan suunnitella oppilaan kannalta hyvin. Jotta opettaja voi tukea oppilasta mahdollisimman hyvin, hänellä tulisi olla hyvät tiedot sekä suomen että englannin kielestä ja niiden rakenteista, jotta hän pystyy tunnistamaan ongelmien syitä. Vaikka monia konkreettisia keinoja opiskelun tukemiseen voidaan soveltaa englannin kielen opiskeluun, tärkeimpinä tukikeinoina voidaan pitää yksilöllisen ja oppilaan taitotasoon soveltuvan tuen antamista sekä oppilaan motivaation ylläpitämistä.
Lukivaikeus on yksi yleisimmistä kielen kehityksellisistä häiriöistä, sillä jonkinasteista lukivaikeutta esiintyy jopa 80 prosentissa kaikista oppimisvaikeuksista. Ongelmat ilmenevät yleensä yllättävänä vaikeutena oppia lukemaan ja kirjoittamaan. Tutkimukset ovat osoittaneet, että lukivaikeus aiheuttaa ongelmia erityisesti vieraan kielen oppimisessa. Jos oppilas on kokenut ongelmia oman äidinkielen opiskelussa, voidaan sen olettaa ennustavan vastaavia ongelmia myös vieraan kielen opiskelussa. Suomen ja englannin kielen hyvin erilaisten fonologisten rakenteiden takia on mahdollista tunnistaa suomalaiselle oppilaalle tyypillisiä ongelmia englannin opiskelussa. Englannin kielen oppimisessa lukivaikeus tuottaa ongelmia käytännössä kaikilla kielen osa-alueilla. Lukemisen ja kirjoittamisen ongelmien lisäksi ongelmia ilmenee puhumisen, sanaston ja kieliopin hallinnassa.
Vaikka aihetta on tutkittu paljon, ei opettamiseen ole pystytty luomaan vielä yleispäteviä ja toimivia ohjeita, joita opettaja voisi hyödyntää ohjatessaan lukivaikeuksellisen englannin kielen opiskelua, sillä jokaisen oppilaan tuen tarve on niin yksilöllistä. Perusopetuslain mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus tarvittavaan tukeen. Oppilaan tuen tarve tulee arvioida ja kartoittaa, jotta mahdolliset tukitoimet voidaan suunnitella oppilaan kannalta hyvin. Jotta opettaja voi tukea oppilasta mahdollisimman hyvin, hänellä tulisi olla hyvät tiedot sekä suomen että englannin kielestä ja niiden rakenteista, jotta hän pystyy tunnistamaan ongelmien syitä. Vaikka monia konkreettisia keinoja opiskelun tukemiseen voidaan soveltaa englannin kielen opiskeluun, tärkeimpinä tukikeinoina voidaan pitää yksilöllisen ja oppilaan taitotasoon soveltuvan tuen antamista sekä oppilaan motivaation ylläpitämistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]