ADHD ja pedagoginen tuki
Tuomela, Anni (2018-05-02)
Tuomela, Anni
A. Tuomela
02.05.2018
© 2018 Anni Tuomela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805051599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805051599
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani aiheena on ADHD ja pedagogiset tukikeinot. Tavoitteenani on tehdä kirjallisuuskatsaus siitä, millainen ilmiö ADHD on ja millä tavoilla ADHD-oireisia oppilaita voidaan tukea koulussa ja koulun ulkopuolella. Koulu on yksi tärkeimmistä lapsen oppimisympäristöistä ja opettajat ovat suuria vaikuttajia lapsen kehitykseen. Vahvuusperustaisuus ADHD-oireisten lasten tukemisessa, kouluarjen tukikeinot ja pedagogiset interventiot ovat työkaluja ADHD-oireilun vähentämiseksi koulussa ja kouluviihtyvyyden lisäämiseksi. ADHD:n tukimuodoissa tulee huomata myös kolmiportainen tuki esimerkiksi erilaisten interventioiden käytössä. Käsittelen myös muita ADHD:n tukimuotoja, joita tyypillisesti käytetään koulussa olevien tukimuotojen lisänä. Tärkeimpiä näistä ovat lääkehoito ja psykososiaaliset kuntoutusmuodot, kuten kognitiivinen käyttäytymisterapia ja vanhempainohjaus. Tutkielmani tarkoituksena on tarjota perustietoa ADHD:sta ja ADHD-oireisten lasten tukimuodoista kasvattajille ja muille asiasta kiinnostuneille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36502]