Varhaiseen tiedekasvatukseen soveltuva fyysinen oppimisympäristö : tapaustutkimus päiväkoti Menninkäisessä
Jalonen, Stiina (2018-01-22)
Jalonen, Stiina
S. Jalonen
22.01.2018
© 2018 Stiina Jalonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201802011130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201802011130
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on perehtyä tiedekasvatuksen merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Teorialuvuissa selvitetään varhaisen tiedekasvatuksen tavoitteet sekä niiden yhteensopivuus Varhaiskasvatussuunnitelman ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Lisäksi määritellään, millainen fyysinen oppimisympäristö soveltuu varhaiseen tiedekasvatukseen. Tutkielman empiirisessä tapaustutkimuksessa selvitetään päiväkoti Menninkäisen fyysisen oppimisympäristön soveltumista kemian ja fysiikan ilmiöiden tutkimukselliseen opiskeluun. Tapaustutkimukseen sisältyy havaintokäynti ja haastattelu, joiden avulla kartoitetaan päiväkodin tiloja sekä lapsille tarjolla olevia toimintamahdollisuuksia. Lisäksi kyselytutkimuksella selvitetään, mitä kemian ja fysiikan ilmiöiden tutkimukselliseen opiskeluun soveltuvaa välineistöä päiväkodilta löytyy.
Varhaisen tiedekasvatuksen toteuttamiseksi soveltuu tutkielman perusteella tutkimuksellinen opiskelu, jonka tavoitteena on tutkimisen perustaitojen opettaminen lapsille. Varhaiskasvatussuunnitelman ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteista löytyy tiedekasvatukseen liittyviä kirjauksia sekä oppimiskäsityksen, laaja-alaisen osaamisen, oppimisen alueiden että oppimisympäristön osalta. Varhaisen tiedekasvatuksen toteuttamiseen soveltuu fyysinen oppimisympäristö, joka herättää lasten mielenkiinnon luonnontieteellisiä ilmiöitä kohtaan ja tarjoaa niihin liittyviä toimintamahdollisuuksia. Tapaustutkimuksen tulosten mukaan päiväkoti Menninkäisen tilat soveltuvat hyvin tutkimuksellisen opiskelun toteuttamiseen. Päiväkodilta löytyy välineistöä sekä kemian että fysiikan ilmiöiden tutkimiseen.
Tutkielman teoreettinen osuus auttaa jäsentämään sekä tiedekasvatukseen liittyvää että Varhaiskasvatussuunnitelman ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisältämää käsitteistöä. Tutkielma tarjoaa työkaluja tutkia minkä tahansa päiväkodin fyysisen oppimisympäristön soveltuvuutta tutkimukselliseen opiskeluun.
Varhaisen tiedekasvatuksen toteuttamiseksi soveltuu tutkielman perusteella tutkimuksellinen opiskelu, jonka tavoitteena on tutkimisen perustaitojen opettaminen lapsille. Varhaiskasvatussuunnitelman ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteista löytyy tiedekasvatukseen liittyviä kirjauksia sekä oppimiskäsityksen, laaja-alaisen osaamisen, oppimisen alueiden että oppimisympäristön osalta. Varhaisen tiedekasvatuksen toteuttamiseen soveltuu fyysinen oppimisympäristö, joka herättää lasten mielenkiinnon luonnontieteellisiä ilmiöitä kohtaan ja tarjoaa niihin liittyviä toimintamahdollisuuksia. Tapaustutkimuksen tulosten mukaan päiväkoti Menninkäisen tilat soveltuvat hyvin tutkimuksellisen opiskelun toteuttamiseen. Päiväkodilta löytyy välineistöä sekä kemian että fysiikan ilmiöiden tutkimiseen.
Tutkielman teoreettinen osuus auttaa jäsentämään sekä tiedekasvatukseen liittyvää että Varhaiskasvatussuunnitelman ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisältämää käsitteistöä. Tutkielma tarjoaa työkaluja tutkia minkä tahansa päiväkodin fyysisen oppimisympäristön soveltuvuutta tutkimukselliseen opiskeluun.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]