Lastentarhanopettajan rooli osana moniammatillista kasvatustiimiä
Deniz, Taru (2018-01-15)
Deniz, Taru
T. Deniz
15.01.2018
© 2018 Taru Deniz. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201801311118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201801311118
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkastelee lastentarhanopettajan roolia osana moniammatillista kasvatustiimiä. Lastentarhanopettajat tekevät työtä yleisimmin päiväkodeissa ja toimivat yhteistyössä muun varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa. Erityisen merkittävä on se tiimi, jossa työtä tehdään, ja se koostuu eri ammattikuntien edustajista. Uusi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2016) on tuonut taas selvemmin esiin sen, että lastentarhanopettajan kuuluu olla omassa tiimissään pedagoginen johtaja ja vastata koulutuksensa tuomalla varmuudella toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista. Tämä tulee kuitenkin tehdä yhteistyössä muiden tiimin kuuluvien henkilöiden kanssa.
Tämä tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja siinä on käytetty lähteenä alan tutkimuksia, artikkeleita sekä muita julkaisuja. Tutkimuksen tavoitteena on ollut hahmottaa lastentarhanopettajan roolia ja tiimityöskentelyä päiväkodeissa. Kesällä julkaistu Varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartta (2017) on ollut Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) lisäksi sellainen julkaisu, joka on lisännyt kiinnostustani lastentarhanopettajan rooliin. Oma kokemukseni on, että päiväkodeissa vastuuta ja työntekoa on useasti jaettu sen mukaan, missä työvuorossa kukakin työntekijä on, ei sen mukaan, mikä on kenenkin ammatti. Tällaista työnjaottelua kutsutaan ”kaikki tekee kaikkea” -työtavaksi.
Tutkimuksessani kävi ilmi, että lastentarhanopettajat ovat tietoisia pedagogisesta asemastaan tiimin johtajina, mutta se ei aina näy käytännön työssä. Lastentarhanopettajien ammatillisuus kuitenkin kehittyy työtiimin myötävaikutuksesta ja työkokemus nähtiin peruskoulutusta tärkeämmäksi työssä pärjäämisen kannalta. Päiväkodeissa on ollut jo useita vuosikymmeniä vallalla ”kaikki tekee kaikkea” -työmetodi ja sitä ilmeni edelleen. Työnjako tiimeissä on tiimikohtaista, samoin kuin lastentarhanopettajan pedagoginen vastuu niissä.
Tämä tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja siinä on käytetty lähteenä alan tutkimuksia, artikkeleita sekä muita julkaisuja. Tutkimuksen tavoitteena on ollut hahmottaa lastentarhanopettajan roolia ja tiimityöskentelyä päiväkodeissa. Kesällä julkaistu Varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartta (2017) on ollut Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) lisäksi sellainen julkaisu, joka on lisännyt kiinnostustani lastentarhanopettajan rooliin. Oma kokemukseni on, että päiväkodeissa vastuuta ja työntekoa on useasti jaettu sen mukaan, missä työvuorossa kukakin työntekijä on, ei sen mukaan, mikä on kenenkin ammatti. Tällaista työnjaottelua kutsutaan ”kaikki tekee kaikkea” -työtavaksi.
Tutkimuksessani kävi ilmi, että lastentarhanopettajat ovat tietoisia pedagogisesta asemastaan tiimin johtajina, mutta se ei aina näy käytännön työssä. Lastentarhanopettajien ammatillisuus kuitenkin kehittyy työtiimin myötävaikutuksesta ja työkokemus nähtiin peruskoulutusta tärkeämmäksi työssä pärjäämisen kannalta. Päiväkodeissa on ollut jo useita vuosikymmeniä vallalla ”kaikki tekee kaikkea” -työmetodi ja sitä ilmeni edelleen. Työnjako tiimeissä on tiimikohtaista, samoin kuin lastentarhanopettajan pedagoginen vastuu niissä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36548]