Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PERMA-hyvinvointiteorian heijastuminen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 arvoista

Lampela, Maarit (2018-03-27)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201803291402.pdf (485.4Kt)
nbnfioulu-201803291402_pdfa_report.xml (177.5Kt)
nbnfioulu-201803291402_mods.xml (10.12Kt)
nbnfioulu-201803291402_solr.xml (24.16Kt)
Lataukset: 


Lampela, Maarit
M. Lampela
27.03.2018
© 2018 Maarit Lampela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201803291402
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani on tieteellinen tutkielma siitä, miten PERMA-teoria heijastuu Varhaiskasvatussuunnitelma 2016 arvoista. Tutkimukseni tavoitteena on herättää keskustelua lasten psyykkisestä hyvinvoinnista ja tutkia soveltuuko PERMA-teoria varhaiskasvatukseen.

Tutkimus on laadullien tutkimus, jonka metodina on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineistona on Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 arvot ja teoreettisena viitekehyksenä on positiiviseen psykologiaan kiinnittyvä PERMA-teoria. PERMA-teoriassa hyvinvointi koostuu viidestä elementistä,joiden alkukirjaimista muodostuu teorian nimi: Positiiviset tunteet (Positive emotions), sitoutuminen (Engagement), suhteet (Relationships), merkityksellisyys (Meaning) ja saavuttamien (Accomplishment).

Varhaiskasvatuksella on vaikutusta lasten hyvinvointiin. Tutkimuksen mukaan PERMA-teoria ei ole täysin yhteneväinen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 kanssa. Teoriaa voi kuitenkin käyttää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ohella lisäämään lasten hyvinvointia. Tutkimuksen mukaan PERMA-teorian parhaana "väylänä" lasten psyykkisen hyvinvoinnin edistämiseen on leikki.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37647]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen