Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen matematiikan opetuksessa
Turpeinen, Emmi (2018-02-16)
Turpeinen, Emmi
E. Turpeinen
16.02.2018
© 2018 Emmi Turpeinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201803271388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201803271388
Tiivistelmä
Tyttöjen ja poikien eroja matemaattisessa suoriutumisessa on tutkittu Suomessa valtakunnallisilla arvioinneilla, sekä kansainvälisesti esimerkiksi PISA- tutkimuksissa. Pojat suoriutuvat arvioinneissa hieman tyttöjä paremmin, mutta heidän saamansa kouluarvosanat ovat tyttöjä huonompia. Sekä suomalaisissa, että kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että tytöt kokevat enemmän matematiikka-ahdistusta kuin pojat. Tutkielmassani selvitetään, mitä teorioita sukupuolten matematiikassa esiintyville eroille on esitetty.
Tasa-arvolaki velvoittaa kaikki perusopetuksen oppilaitokset laatimaan tasa-arvosuunnitelman, jossa määritellään toimenpiteet sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 todetaan, että opetuksen tulee edistää tasa-arvoa ja sen tulee olla sukupuolitietoista.
Opetushallitus on julkaissut oppaita ja ohjeita tasa-arvon edistämiseen opetuksessa. Niiden ja perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti, oppilaita tulee kannustaa tekemään valintoja sukupuolittuneita rooleja välttäen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko sukupuolten matematiikkaan liittyvät erot huomioitu opetussuunnitelmassa sekä oppilaitoksille suunnatuissa oppaissa ja ohjeissa.
Tasa-arvolaki velvoittaa kaikki perusopetuksen oppilaitokset laatimaan tasa-arvosuunnitelman, jossa määritellään toimenpiteet sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 todetaan, että opetuksen tulee edistää tasa-arvoa ja sen tulee olla sukupuolitietoista.
Opetushallitus on julkaissut oppaita ja ohjeita tasa-arvon edistämiseen opetuksessa. Niiden ja perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti, oppilaita tulee kannustaa tekemään valintoja sukupuolittuneita rooleja välttäen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko sukupuolten matematiikkaan liittyvät erot huomioitu opetussuunnitelmassa sekä oppilaitoksille suunnatuissa oppaissa ja ohjeissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]