Sähkökitara ja sen sointi
Jokinen, Ari-Pekka (2018-08-16)
Jokinen, Ari-Pekka
A.-P. Jokinen
16.08.2018
© 2018 Ari-Pekka Jokinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201808172633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201808172633
Tiivistelmä
Nykyaikainen sähkökitara on yleensä kuusikielinen ja rakenteeltaan joko puoliakustinen tai lankkusähkökitara. Sähkökitarassa ovat sähkömagneettiset mikrofonit, joita sähkökitarassa on yksi tai useampia, ja sitä soitetaan pääosin näppäämällä kieliä ja painamalla samaan aikaan toisella kädellä otelaudasta haluttuja säveliä.
Sähkökitaran kehittäminen alkoi noin 1930-luvulla sähkömagneettisen mikrofonin sisältävästä havaijinkitarasta. Sen jälkeen kuuluisimpia sähkökitaran kehittäjiä olivat Leo Fender ja Les Paul, jotka kukin tahollaan keksivät umpirungon, joka ei resonoi ja joka estää sähkökitaroita alkuun vaivannutta kiertoilmiötä. Lisäksi tärkeä edistysaskel sähkökitaran kehityksessä oli hurinaa poistavien kaksikelaisten mikrofonien keksiminen 50-luvulla.
Sähkökitara koostuu monesta osasta. Niistä mainittakoon runko, kaula, kaularauta, kielet, virityskoneet, mikrofonit, talla ja satula. Sähkökitaran sointiin vaikuttavat kitaran osista kielet, runko, kaula ja mikrofonit. Kielet vaikuttavat sähkökitaran sointiin paksuudellaan ja vetojännityksellään, joka vaikuttaa suoraan kielen soitettaessa kuuluvaan säveleen. Rungon ja kaulan vaikuttava tekijä sähkökitaran sointiin on puulaji, josta ne ovat tehty. Mikrofonit taasen vaikuttavat sijainnillaan, koollaan, magneettiensa seostuksella ja käämilangan pituudellaan. Muita sähkökitaran sointiin vaikuttavia tekijöitä ovat soitossa käytetty vahvistin, mahdolliset vahvistimella tai pedaaleilla aikaansaadut efektit ja kaiuttimet. Modern electric guitar has mainly six strings and is either half acoustic or solid-body electric guitar. An electric guitar has one or more electromagnetic pickups. The guitar played by making one or more strings to vibrate and at the same time stopping those strings on fretboard. This creates the wanted pitch sound.
Development of the electric guitar started in the 1930s with lap steel guitars that had electromagnetic pickup. After that two of the most famous developers were Leo Fender and Les Paul, who both invented on their own a solid body for the guitar that does not resonate and prevents audio feedback that was a problem in the beginning of electric guitar’s development. In addition, important advance in electric guitar’s development was the innovation of the so called “humbucker”-pickups that have double coils that stop “humming” of the guitar.
An electric guitar contains many parts. These include body, neck, truss rod, strings, tuners, pickups, bridge and nut. Parts that have an effect to the timbre of the electric guitars are strings, body, neck and pickups. Strings affect by their thickness and the tensile stress, which affects directly to the heard pitch. Body’s and neck’s influencing factor in electric guitar’s timbre is the wood that they are made of. Pickups affect by their position, size, magnets’ alloy and the length of coil. Other things that have influence on electric guitars’ timbre are the amp which is used when played, possible effects that are caused by amp or effect pedals, and speaker.
Sähkökitaran kehittäminen alkoi noin 1930-luvulla sähkömagneettisen mikrofonin sisältävästä havaijinkitarasta. Sen jälkeen kuuluisimpia sähkökitaran kehittäjiä olivat Leo Fender ja Les Paul, jotka kukin tahollaan keksivät umpirungon, joka ei resonoi ja joka estää sähkökitaroita alkuun vaivannutta kiertoilmiötä. Lisäksi tärkeä edistysaskel sähkökitaran kehityksessä oli hurinaa poistavien kaksikelaisten mikrofonien keksiminen 50-luvulla.
Sähkökitara koostuu monesta osasta. Niistä mainittakoon runko, kaula, kaularauta, kielet, virityskoneet, mikrofonit, talla ja satula. Sähkökitaran sointiin vaikuttavat kitaran osista kielet, runko, kaula ja mikrofonit. Kielet vaikuttavat sähkökitaran sointiin paksuudellaan ja vetojännityksellään, joka vaikuttaa suoraan kielen soitettaessa kuuluvaan säveleen. Rungon ja kaulan vaikuttava tekijä sähkökitaran sointiin on puulaji, josta ne ovat tehty. Mikrofonit taasen vaikuttavat sijainnillaan, koollaan, magneettiensa seostuksella ja käämilangan pituudellaan. Muita sähkökitaran sointiin vaikuttavia tekijöitä ovat soitossa käytetty vahvistin, mahdolliset vahvistimella tai pedaaleilla aikaansaadut efektit ja kaiuttimet.
Development of the electric guitar started in the 1930s with lap steel guitars that had electromagnetic pickup. After that two of the most famous developers were Leo Fender and Les Paul, who both invented on their own a solid body for the guitar that does not resonate and prevents audio feedback that was a problem in the beginning of electric guitar’s development. In addition, important advance in electric guitar’s development was the innovation of the so called “humbucker”-pickups that have double coils that stop “humming” of the guitar.
An electric guitar contains many parts. These include body, neck, truss rod, strings, tuners, pickups, bridge and nut. Parts that have an effect to the timbre of the electric guitars are strings, body, neck and pickups. Strings affect by their thickness and the tensile stress, which affects directly to the heard pitch. Body’s and neck’s influencing factor in electric guitar’s timbre is the wood that they are made of. Pickups affect by their position, size, magnets’ alloy and the length of coil. Other things that have influence on electric guitars’ timbre are the amp which is used when played, possible effects that are caused by amp or effect pedals, and speaker.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]