Kehitysvammaisen lapsen oppimisen tukeminen draamakasvatuksen keinoin
Lotvonen, Essi (2018-05-31)
Lotvonen, Essi
E. Lotvonen
31.05.2018
© 2018 Essi Lotvonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312247
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani käsittelen kehitysvammaisen lapsen oppimisen tukemista draamakasvatuksen keinoin. Tutkimus on teoreettinen tutkimus kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tavoitteenani on selvittää kirjallisuuden avulla, miten varhaiskasvatuksessa voidaan draamakasvatuksen avulla tukea kehitysvammaisen lapsen oppimista. Tämän tutkielman tutkimuskysymykset ovat: Millä draamakasvatuksen toimintatavoilla voidaan tukea kehitysvammaisen lapsen oppimista ja kehitystä? Millaista oppimista kehitysvammaisella lapsella tapahtuu draamatyöskentelyn kautta?
Draamakasvatuksella on todettu olevan vaikutuksia esimerkiksi lapsen ymmärryksen kehittymiseen. Kirjallisuuden perusteella kehitysvammaisten lasten draamatyöskentelyssä korostuu tuokioiden selkeys sekä se, että lasten mielenkiinnon kohteet otetaan mukaan draamaan. Draamassa korostetaan ryhmän jäsenyyttä ja vuorovaikutusta, sekä toimimista yhteisen tavoitteen eteen. Vaikeimmin vammaisilla lapsilla korostetaan itse tekemisen sijasta aistikokemusten vastaanottamista.
Draaman avulla voidaan kehittää muun muassa kehitysvammaisen lapsen henkistä ketteryyttä ja mielen joustavuutta. Lisäksi kehitetään lapsen sosiaalisia taitoja, kuten parempia kommunikointitaitoja sekä vuoronsa odottamista. Draaman avulla lapsi oppii ymmärtämään, miten tapahtumat linkittyvät toisiinsa ja oppii hahmottamaan syy-seuraussuhteita.
Draamakasvatuksella on todettu olevan vaikutuksia esimerkiksi lapsen ymmärryksen kehittymiseen. Kirjallisuuden perusteella kehitysvammaisten lasten draamatyöskentelyssä korostuu tuokioiden selkeys sekä se, että lasten mielenkiinnon kohteet otetaan mukaan draamaan. Draamassa korostetaan ryhmän jäsenyyttä ja vuorovaikutusta, sekä toimimista yhteisen tavoitteen eteen. Vaikeimmin vammaisilla lapsilla korostetaan itse tekemisen sijasta aistikokemusten vastaanottamista.
Draaman avulla voidaan kehittää muun muassa kehitysvammaisen lapsen henkistä ketteryyttä ja mielen joustavuutta. Lisäksi kehitetään lapsen sosiaalisia taitoja, kuten parempia kommunikointitaitoja sekä vuoronsa odottamista. Draaman avulla lapsi oppii ymmärtämään, miten tapahtumat linkittyvät toisiinsa ja oppii hahmottamaan syy-seuraussuhteita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29694]