Lasten osallisuuden toteutuminen avoimen varhaiskasvatuksen ulkoiluleikkikoulussa
Kova, Anna-Elisa (2018-05-31)
Kova, Anna-Elisa
A.-E. Kova
31.05.2018
© 2018 Anna-Elisa Kova. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312036
Tiivistelmä
Tutkimus kuvaa lasten osallisuuden kokemuksia avoimen varhaiskasvatuksen ulkoiluleikkikoulussa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää miten lasten osallisuus toteutuu lasten näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni on: Mitä lapset kertovat omista osallisuuden mahdollisuuksistaan avoimen varhaiskasvatuksen ulkoiluleikkikoulussa?
Tutkimus on luonteeltaan narratiivinen lapsuudentutkimus, jossa lasten kertomukset ovat arvokasta tutkimustietoa välittäen lasten kokemuksia ja näkemyksiä heidän arjestaan. Tutkimuksessani lapset nähdään aktiivisina toimijoina, oman elämänsä asiantuntijoina ja kykenevinä tuottamaan tutkimustietoa arjen kokemuksistaan, ollen samalla oikeutettuja aikuisten suojeluun.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä tarkastellaan demokratiakasvatuksen merkitystä varhaiskasvatuksessa. Lasten osallisuuden lisääminen nähdään tärkeänä keinona tukea lasten kasvua aktiivisiksi kansalaisiksi.
Tutkimusaineisto on koottu havainnointiaineiston ja nauhoitettujen piirroskeskustelujen avulla. Havainnoimani ulkoiluleikkikouluryhmä koostuu 11 lapsesta ja kahdesta kasvattajasta. Ryhmä toimii kolmena päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan, pääasiassa luonnossa liikkuen ja leikkien. Tutkimusaineistoa on analysoitu kategorisen sisällönanalyysin periaatteella.
Tutkimassani avoimen varhaiskasvatuksen ulkoiluleikkikouluryhmässä lapset kokevat osallisuuden mahdollisuuksiensa toteutuvan erityisesti leikeissä. Avoin vuorovaikutus kasvattajien ja lasten välillä mahdollistaa lasten osallisuuden tunteen kehittymisen ja säilymisen. Tutkimuksen tuloksissa näkyy kasvattajien tasapainottelu lapsille jaettavan vallan ja aikuisen vastuun välillä. Lapset kokevat että heitä kuullaan myös toiminnan suunnittelu- ja toteuttamisvaiheissa, mutta päätösvalta on viime kädessä kasvattajilla.
Tutkimus on luonteeltaan narratiivinen lapsuudentutkimus, jossa lasten kertomukset ovat arvokasta tutkimustietoa välittäen lasten kokemuksia ja näkemyksiä heidän arjestaan. Tutkimuksessani lapset nähdään aktiivisina toimijoina, oman elämänsä asiantuntijoina ja kykenevinä tuottamaan tutkimustietoa arjen kokemuksistaan, ollen samalla oikeutettuja aikuisten suojeluun.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä tarkastellaan demokratiakasvatuksen merkitystä varhaiskasvatuksessa. Lasten osallisuuden lisääminen nähdään tärkeänä keinona tukea lasten kasvua aktiivisiksi kansalaisiksi.
Tutkimusaineisto on koottu havainnointiaineiston ja nauhoitettujen piirroskeskustelujen avulla. Havainnoimani ulkoiluleikkikouluryhmä koostuu 11 lapsesta ja kahdesta kasvattajasta. Ryhmä toimii kolmena päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan, pääasiassa luonnossa liikkuen ja leikkien. Tutkimusaineistoa on analysoitu kategorisen sisällönanalyysin periaatteella.
Tutkimassani avoimen varhaiskasvatuksen ulkoiluleikkikouluryhmässä lapset kokevat osallisuuden mahdollisuuksiensa toteutuvan erityisesti leikeissä. Avoin vuorovaikutus kasvattajien ja lasten välillä mahdollistaa lasten osallisuuden tunteen kehittymisen ja säilymisen. Tutkimuksen tuloksissa näkyy kasvattajien tasapainottelu lapsille jaettavan vallan ja aikuisen vastuun välillä. Lapset kokevat että heitä kuullaan myös toiminnan suunnittelu- ja toteuttamisvaiheissa, mutta päätösvalta on viime kädessä kasvattajilla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]