Lukivaikeuden seurannaisvaikutukset, niiltä suojaavat tekijät ja oppilaan tukeminen
Nevasaari, Sonja (2018-05-09)
Nevasaari, Sonja
S. Nevasaari
09.05.2018
© 2018 Sonja Nevasaari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805151800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805151800
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani aihe on lukivaikeuden seurannaisvaikutukset sekä negatiivisilta seurannaisvaikutuksilta suojaavat tekijät. Lisäksi tarkastelen lukivaikeuksisen oppilaan tukemista koulussa.
Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksista, joka ilmenee erilaisina lukemisen ja kirjoittamisen haasteina. Lukemisessa ja kirjoittamisessa ilmenevien haasteiden lisäksi lukivaikeudella voi olla erilaisia seurannaisvaikutuksia yksilön elämään ja koulunkäyntiin. Lukivaikeudella voi olla vaikutusta muun muassa oppijan motivaatioon. Vaikutus motivaatioon näkyy esimerkiksi ulkoisena motivaationa sekä heikkona lukumotivaatiota. Lukivaikeuksisen yksilön oppijamininäkuva voi olla myös heikentynyt. Tämä voi vaikuttaa esimerkiksi koulutuksellisiin odotuksiin, jotka lukivaikeuksisilla ovat usein matalat.
Lukivaikeudella voi olla vaikutusta yksilön koulu-uraan, kuten koulumenestykseen ja koulutuksen tasoon. Psykososiaaliseen hyvinvoinnin haasteet ovat myös yhteydessä lukivaikeuteen. Havaintoja lukivaikeuden yhteydestä masentuneisuuteen, ahdistukseen, stressiin ja koulukiusaamiseen on tehty. Lukivaikeuden yhteyttä syrjäytymiseen on myös pyritty tutkimaan. Esimerkiksi vankien ja koulukotinuorten joukossa on havaittu lukivaikeuden esiintyvän suhteellisen usein.
Erilaisia negatiivisilta seurannaisvaikutuksilta suojaavia tekijöitä on myös havaittu tutkimuksissa. Oma asenne lukivaikeutta kohtaan, sinnikkyys sekä motivaatio ovat merkittäviä tekijöitä selviytymisen taustalla. Lukivaikeuksiset ovat raportoineet erilaisten kognitiivisten ja strategisten keinojen merkitystä opinnoissa ja työelämässä. Emotionaalinen tasapaino ja tunteiden ymmärtäminen suojaavat psykososiaalisilta vaikeuksilta. Myös perhe ja muut läheiset ihmiset ovat merkittäviä positiivisen kehityksen ja erityisesti itsetunnon kannalta.
Lukivaikeuden varhainen tunnistaminen ja oppijan tukeminen ovat tärkeitä tekijöitä niin lukivaikeuden kuntoutuksessa kuin myös negatiivisten seurannaisvaikutusten ennaltaehkäisyssä. Lukivaikeutta voidaan ennakoida jo ennen kouluikää, mutta varmimmin se voidaan tunnistaa alkuopetuksen aikana lukemaan opettamisen alettua. Haasteiden havaitsemisen jälkeen tulisi yksilöllinen, oppilaan tuen tarpeet huomioiva tuki aloittaa. Lukivaikeuksista oppilasta voidaan tukea peruskoulun erilaisia tukimuotoja hyödyntäen. Yleistä on erityisopettajan antama lukiopetus, joka on tehokasta lukivaikeuteen kohdistuvaa opetusta. Lukivaikeuksisen oppilaan tukemisessa mukana ovat niin moniammatillinen työryhmä kuin myös lapsen omat vanhemmat. Tärkeää on, että tuki jatkuu riittävän pitkään koko yksilön koulu-uran ja elämän ajan.
Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksista, joka ilmenee erilaisina lukemisen ja kirjoittamisen haasteina. Lukemisessa ja kirjoittamisessa ilmenevien haasteiden lisäksi lukivaikeudella voi olla erilaisia seurannaisvaikutuksia yksilön elämään ja koulunkäyntiin. Lukivaikeudella voi olla vaikutusta muun muassa oppijan motivaatioon. Vaikutus motivaatioon näkyy esimerkiksi ulkoisena motivaationa sekä heikkona lukumotivaatiota. Lukivaikeuksisen yksilön oppijamininäkuva voi olla myös heikentynyt. Tämä voi vaikuttaa esimerkiksi koulutuksellisiin odotuksiin, jotka lukivaikeuksisilla ovat usein matalat.
Lukivaikeudella voi olla vaikutusta yksilön koulu-uraan, kuten koulumenestykseen ja koulutuksen tasoon. Psykososiaaliseen hyvinvoinnin haasteet ovat myös yhteydessä lukivaikeuteen. Havaintoja lukivaikeuden yhteydestä masentuneisuuteen, ahdistukseen, stressiin ja koulukiusaamiseen on tehty. Lukivaikeuden yhteyttä syrjäytymiseen on myös pyritty tutkimaan. Esimerkiksi vankien ja koulukotinuorten joukossa on havaittu lukivaikeuden esiintyvän suhteellisen usein.
Erilaisia negatiivisilta seurannaisvaikutuksilta suojaavia tekijöitä on myös havaittu tutkimuksissa. Oma asenne lukivaikeutta kohtaan, sinnikkyys sekä motivaatio ovat merkittäviä tekijöitä selviytymisen taustalla. Lukivaikeuksiset ovat raportoineet erilaisten kognitiivisten ja strategisten keinojen merkitystä opinnoissa ja työelämässä. Emotionaalinen tasapaino ja tunteiden ymmärtäminen suojaavat psykososiaalisilta vaikeuksilta. Myös perhe ja muut läheiset ihmiset ovat merkittäviä positiivisen kehityksen ja erityisesti itsetunnon kannalta.
Lukivaikeuden varhainen tunnistaminen ja oppijan tukeminen ovat tärkeitä tekijöitä niin lukivaikeuden kuntoutuksessa kuin myös negatiivisten seurannaisvaikutusten ennaltaehkäisyssä. Lukivaikeutta voidaan ennakoida jo ennen kouluikää, mutta varmimmin se voidaan tunnistaa alkuopetuksen aikana lukemaan opettamisen alettua. Haasteiden havaitsemisen jälkeen tulisi yksilöllinen, oppilaan tuen tarpeet huomioiva tuki aloittaa. Lukivaikeuksista oppilasta voidaan tukea peruskoulun erilaisia tukimuotoja hyödyntäen. Yleistä on erityisopettajan antama lukiopetus, joka on tehokasta lukivaikeuteen kohdistuvaa opetusta. Lukivaikeuksisen oppilaan tukemisessa mukana ovat niin moniammatillinen työryhmä kuin myös lapsen omat vanhemmat. Tärkeää on, että tuki jatkuu riittävän pitkään koko yksilön koulu-uran ja elämän ajan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]