Inklusiivinen oppimisympäristö vanhemman silmin
Mehtola, Teresa (2018-05-31)
Mehtola, Teresa
T. Mehtola
31.05.2018
© 2018 Teresa Mehtola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312042
Tiivistelmä
Nyky-Suomessa pyritään monin tavoin kohti kaikille yhteistä koulua. Jotta kaikki oppilaat voisivat käydä kotia lähinnä olevaa koulua yhdessä luokkatovereidensa kanssa ja saada opiskeluun tarvitsemansa tuen, täytyy se turvata lainsäädännöllä. Tämän lisäksi muutoksia on tapahduttava koulun sisäisissä rakenteissa. Ammattilaisten on mahdollistettava inklusiivinen oppimisympäristö. Näiden muutosten lisäksi oppilaiden huoltajia on kuultava kaikissa lapsen koulunkäyntiin vaikuttavissa asioissa.
Tutkielmassa tarkastellaan vanhempien ajatuksia inklusiivisesta oppimisympäristöstä eri näkökulmista. Tutkielma tuo esille sekä positiivisia, että negatiivisia asioita ilmiöön liittyen. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan inkluusioajattelun taustalla olevia tekijöitä ja keskeisiä käsitteitä, lainsäädäntöä inkluusion mahdollistajana sekä inklusiivista oppimisympäristöä konkreettisen esimerkin avulla.
Tutkielman aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkielmaan valikoituneen koulun kahden inkluusioluokan oppilaiden vanhemmista haastatteluihin osallistui seitsemän. Aineisto on analysoitu fenomenografisen tutkimussuuntauksen mukaisesti ja saadut vastaukset on luokiteltu aineistopohjaisesti kategorioihin ja niiden alaluokkiin. Tuloksista on tehty johtopäätöksiä verraten niitä aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin sekä olemassa oleviin teorioihin.
Tuloksista käy ilmi, että vanhemmat pitävät inklusiivista oppimisympäristöä pääosin positiivisena ympäristönä kaikenlaisille oppilaille. Heille kolme tärkeintä asiaa ovat lapsen saama tuki, lapsen sosiaalisten taitojen kehittyminen, sekä toimiva yhteistyö kodin ja koulun välillä. Negatiivisina ilmenneitä asioita ovat ulkopuolisten kielteiset asenteet, huoli lapsesta sekä inkluusioluokan vertaaminen erityisluokkaan tai tavalliseen perusopetuksen luokkaan.
Tutkielmassa tarkastellaan vanhempien ajatuksia inklusiivisesta oppimisympäristöstä eri näkökulmista. Tutkielma tuo esille sekä positiivisia, että negatiivisia asioita ilmiöön liittyen. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan inkluusioajattelun taustalla olevia tekijöitä ja keskeisiä käsitteitä, lainsäädäntöä inkluusion mahdollistajana sekä inklusiivista oppimisympäristöä konkreettisen esimerkin avulla.
Tutkielman aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkielmaan valikoituneen koulun kahden inkluusioluokan oppilaiden vanhemmista haastatteluihin osallistui seitsemän. Aineisto on analysoitu fenomenografisen tutkimussuuntauksen mukaisesti ja saadut vastaukset on luokiteltu aineistopohjaisesti kategorioihin ja niiden alaluokkiin. Tuloksista on tehty johtopäätöksiä verraten niitä aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin sekä olemassa oleviin teorioihin.
Tuloksista käy ilmi, että vanhemmat pitävät inklusiivista oppimisympäristöä pääosin positiivisena ympäristönä kaikenlaisille oppilaille. Heille kolme tärkeintä asiaa ovat lapsen saama tuki, lapsen sosiaalisten taitojen kehittyminen, sekä toimiva yhteistyö kodin ja koulun välillä. Negatiivisina ilmenneitä asioita ovat ulkopuolisten kielteiset asenteet, huoli lapsesta sekä inkluusioluokan vertaaminen erityisluokkaan tai tavalliseen perusopetuksen luokkaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29882]