”Mää halusin olla erilainen opettaja” : luokanopettajien kertomuksia ammatinvalinnasta ja ammatillisesta identiteetistä
Saarenpää, Minna (2018-03-08)
Saarenpää, Minna
M. Saarenpää
08.03.2018
© 2018 Minna Saarenpää. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201803101341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201803101341
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kertomuksia ammattiin päätymisestä sekä ammatillisesta identiteetistä. Haastattelin neljää luokanopettajaa, joista jokainen oli toiminut opettajan työssä lähemmäs kymmenen vuotta. Tutkimukseni on kohdentunut kahdelle tasolle ja tutkimuskysymyksiä ovat seuraavat: 1) Millaisten elämänkokemusten kerrotaan vaikuttaneen valintaan opettajan ammatista? sekä 2) Minkälaisten asioiden kerrotaan vaikuttaneen ammatillisen identiteetin kehittymiseen?
Tutkimukseni viitekehys muodostuu identiteetin ja ammatillisen identiteetin käsitteiden tarkastelusta narratiivisesta näkökulmasta. Näen tässä tutkimuksessa ammatillisen identiteetin kehittyvänä ominaisuutena ja näkemyksenä itsestään ammattikuntansa jäsenenä. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua, tutkimusote ja teoreettiset lähtökohdat ovat narratiiviset. Valitsin haastatteluihin kaksi nais- ja kaksi miespuolista haastateltavaa. Analyysi toteutui kaksivaiheisesti elämänjanapiirrosten ja sisällönanalyysin avulla.
Jäsensin opettajien kertomuksia kahteen pääkategoriaan, jotka ovat opettajan ammattiin johtaneet tekijät eri elämänvaiheissa sekä identiteetin kehitys. Opettajien kertomuksissa ammatinvalinnasta tuli esille erilaisia tekijöitä perheen merkityksestä ja ohjauskokemuksista aina sattuman mahdollisuuteen. Samankaltaiset luonteenpiirteet yhdistivät osallistujia. Ammatillinen identiteetti on alati kehittyvä ja linkittyy osaksi identiteettiä. Mielenkiintoisesti miespuolisten näkemys identiteetin yhtenäisyydestä erosi verraten naisiin; tätä ei aikaisemmin ole havaittu.
Stenbergin (2015, 91) mukaan joka viides vastavalmistunut opettaja lopettaa uransa alkuvaiheessa ja hän pohtii, voisiko se johtua ammatillisen identiteetin puutteellisella tiedostamisella. Tutkimukseni tulokset haastavatkin opettajia tunnistamaan oman identiteettinsä, sillä omat arvot luovat pohjaa omalle toiminnalle. Tulosten myötä voidaan myös pohtia, voisiko pääsykokeita kehittää itsetuntemusta painottavampaan suuntaan. Tällöin mahdollisesti useampi vastavalmistunut opettaja haluaisi jatkaa valitsemallaan uralla tai jo pääsykokeissa tulisi realistisesti pohtineeksi, onko opettajan työ se, mitä todella haluaa tehdä.
Tutkimukseni viitekehys muodostuu identiteetin ja ammatillisen identiteetin käsitteiden tarkastelusta narratiivisesta näkökulmasta. Näen tässä tutkimuksessa ammatillisen identiteetin kehittyvänä ominaisuutena ja näkemyksenä itsestään ammattikuntansa jäsenenä. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua, tutkimusote ja teoreettiset lähtökohdat ovat narratiiviset. Valitsin haastatteluihin kaksi nais- ja kaksi miespuolista haastateltavaa. Analyysi toteutui kaksivaiheisesti elämänjanapiirrosten ja sisällönanalyysin avulla.
Jäsensin opettajien kertomuksia kahteen pääkategoriaan, jotka ovat opettajan ammattiin johtaneet tekijät eri elämänvaiheissa sekä identiteetin kehitys. Opettajien kertomuksissa ammatinvalinnasta tuli esille erilaisia tekijöitä perheen merkityksestä ja ohjauskokemuksista aina sattuman mahdollisuuteen. Samankaltaiset luonteenpiirteet yhdistivät osallistujia. Ammatillinen identiteetti on alati kehittyvä ja linkittyy osaksi identiteettiä. Mielenkiintoisesti miespuolisten näkemys identiteetin yhtenäisyydestä erosi verraten naisiin; tätä ei aikaisemmin ole havaittu.
Stenbergin (2015, 91) mukaan joka viides vastavalmistunut opettaja lopettaa uransa alkuvaiheessa ja hän pohtii, voisiko se johtua ammatillisen identiteetin puutteellisella tiedostamisella. Tutkimukseni tulokset haastavatkin opettajia tunnistamaan oman identiteettinsä, sillä omat arvot luovat pohjaa omalle toiminnalle. Tulosten myötä voidaan myös pohtia, voisiko pääsykokeita kehittää itsetuntemusta painottavampaan suuntaan. Tällöin mahdollisesti useampi vastavalmistunut opettaja haluaisi jatkaa valitsemallaan uralla tai jo pääsykokeissa tulisi realistisesti pohtineeksi, onko opettajan työ se, mitä todella haluaa tehdä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37130]