Sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen tukeminen
Ylimäki, Saija (2018-05-21)
Ylimäki, Saija
S. Ylimäki
21.05.2018
© 2018 Saija Ylimäki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805221861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805221861
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa kirjallisuuskatsauksen avulla, miten sairaanhoitajan ammatillista osaamista tuetaan. Tutkielman tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajien ammatillisen osaamisen tukemisesta käytännön työelämän, johdon ja esimiesten hyödynnettäväksi. Tutkimuskysymyksenä oli: Millä tavalla sairaanhoitajan ammatillista osaamista voidaan tukea?
Kirjallisuushaku tehtiin helmikuun 2018 aikana Cinahl, Scopus ja Medic -tietokantoihin. Tutkielmaan valittiin alkuperäisiä vertaisarvioituja tutkimuksia, jotka oli tehty vuosina 2014–2018 ja joissa oli sairaanhoitajan näkökulma ammatillisen osaamisen tukemiseen. Tutkielmaan valittiin 12 tutkimusta (n=12). Tulosten analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällön analyysia.
Sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen tukeminen jaettiin sosiaaliseen tukeen, psyykkiseen tukeen, materialistiseen tukeen ja tiedolliseen tukeen. Sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen tukemisessa korostui vuorovaikutus ja palautteen antaminen, henkilökohtaisen oppimistarpeen kartoittaminen, yhteistoiminallinen oppiminen, luottamuksen vahvistaminen omiin taitoihin, organisaatiokulttuuri, riittävät resurssit ja johtajuus. Rakentavan palautteen saamisen ja henkilökohtaisten oppimistoiveiden huomioimisen koettiin lisäävän positiivista asennetta ammatillisen osaamisen kehittämistä kohtaan. Sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen tukemisella oli merkitystä hoidon laatuun, työhyvinvointiin, alalla pysymiseen ja käytännön työn kehittämiseen.
Nopeasti muuttuvassa työympäristössä sairaanhoitajien ammatillisen osaamisen turvaamisen edellytyksenä oli jatkuva ammatillisen osaamisen kehittäminen. Tutkielma tuotti tietoa sairaanhoitajien ammatillisen osaamisen kehittämistä tukevista tekijöistä ja tuloksia voi hyödyntää kehitettäessä sairaanhoitajien ammatillista osaamista organisaatiossa ja työyhteisössä.
Kirjallisuushaku tehtiin helmikuun 2018 aikana Cinahl, Scopus ja Medic -tietokantoihin. Tutkielmaan valittiin alkuperäisiä vertaisarvioituja tutkimuksia, jotka oli tehty vuosina 2014–2018 ja joissa oli sairaanhoitajan näkökulma ammatillisen osaamisen tukemiseen. Tutkielmaan valittiin 12 tutkimusta (n=12). Tulosten analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällön analyysia.
Sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen tukeminen jaettiin sosiaaliseen tukeen, psyykkiseen tukeen, materialistiseen tukeen ja tiedolliseen tukeen. Sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen tukemisessa korostui vuorovaikutus ja palautteen antaminen, henkilökohtaisen oppimistarpeen kartoittaminen, yhteistoiminallinen oppiminen, luottamuksen vahvistaminen omiin taitoihin, organisaatiokulttuuri, riittävät resurssit ja johtajuus. Rakentavan palautteen saamisen ja henkilökohtaisten oppimistoiveiden huomioimisen koettiin lisäävän positiivista asennetta ammatillisen osaamisen kehittämistä kohtaan. Sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen tukemisella oli merkitystä hoidon laatuun, työhyvinvointiin, alalla pysymiseen ja käytännön työn kehittämiseen.
Nopeasti muuttuvassa työympäristössä sairaanhoitajien ammatillisen osaamisen turvaamisen edellytyksenä oli jatkuva ammatillisen osaamisen kehittäminen. Tutkielma tuotti tietoa sairaanhoitajien ammatillisen osaamisen kehittämistä tukevista tekijöistä ja tuloksia voi hyödyntää kehitettäessä sairaanhoitajien ammatillista osaamista organisaatiossa ja työyhteisössä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]