Lääkäri-, sairaanhoitaja- ja fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemukset yhteisestä monialaisesta ohjatusta osastoharjoittelusta
Pramila-Savukoski, Sari (2018-05-21)
Pramila-Savukoski, Sari
S. Pramila-Savukoski
21.05.2018
© 2018 Sari Pramila-Savukoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805221860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805221860
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selittää, millaisia kokemuksia lääkäri-, sairaanhoitaja- ja fysioterapeuttiopiskelijoilla on yhteisestä monialaisesta ohjatusta osastoharjoittelusta. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, millaisia kokemuksia ohjatut monialaiset harjoittelut ovat antaneet ja siten tehostaa koulutuksen ja monialaisen osastoharjoittelun kehittämistä.
Työ on luonteeltaan kirjallisuuskatsaus. Ainestonkeruu on toteutettu CINAHL (EBSCO), Pubmed (Medline) sekä Medic- tietokannoista helmikuussa 2018. Kirjallisuuskatsaukseen on valikoitunut kahdeksan tieteellistä, vertaisarvioitua artikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2013−2018. Aineiston analyysissa on käytetty apuna aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella muodostuivat pääkategoriat, joita ovat asiantuntijuus, yhteistyöosaaminen, tunteet, oppimisympäristö sekä ohjaus. Nämä muodostivat pääkäsitteen monialainen oppiminen ohjatussa harjoittelussa. Monialainen ohjattu harjoittelu vaikutti oman asiantuntijuuden, roolin ja identiteetin parantumiseen. Yhteistyöosaamista arvostettiin. Voimannuttavat tunteet tulivat esille lähes kaikissa tutkimuksissa. Opiskeluympäristö koettiin antoisaksi. Tutkimuksista tuli esille myös ammattikohtaisen oppimisen haasteita, turhautumista, stressin kokemuksia sekä harjaantumattomuuden tunnetta monialaisen työskentelyn osalta. Oppimisympäristö koettiin tärkeäksi monialaisen harjoittelun onnistumisen kannalta.
Katsauksen mukaan monialainen harjoittelu vaikutti positiivisesti asiantuntijuuteen sekä yhteistyöosaamiseen ja sai aikaan voimaannuttavia tunteita. Harjoittelu vaatii henkilökunnan, ohjaajien sitoutumista sekä hyvää suunnittelua, jotta monialainen oppiminen mahdollistuu parhaiten.
Työ on luonteeltaan kirjallisuuskatsaus. Ainestonkeruu on toteutettu CINAHL (EBSCO), Pubmed (Medline) sekä Medic- tietokannoista helmikuussa 2018. Kirjallisuuskatsaukseen on valikoitunut kahdeksan tieteellistä, vertaisarvioitua artikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2013−2018. Aineiston analyysissa on käytetty apuna aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella muodostuivat pääkategoriat, joita ovat asiantuntijuus, yhteistyöosaaminen, tunteet, oppimisympäristö sekä ohjaus. Nämä muodostivat pääkäsitteen monialainen oppiminen ohjatussa harjoittelussa. Monialainen ohjattu harjoittelu vaikutti oman asiantuntijuuden, roolin ja identiteetin parantumiseen. Yhteistyöosaamista arvostettiin. Voimannuttavat tunteet tulivat esille lähes kaikissa tutkimuksissa. Opiskeluympäristö koettiin antoisaksi. Tutkimuksista tuli esille myös ammattikohtaisen oppimisen haasteita, turhautumista, stressin kokemuksia sekä harjaantumattomuuden tunnetta monialaisen työskentelyn osalta. Oppimisympäristö koettiin tärkeäksi monialaisen harjoittelun onnistumisen kannalta.
Katsauksen mukaan monialainen harjoittelu vaikutti positiivisesti asiantuntijuuteen sekä yhteistyöosaamiseen ja sai aikaan voimaannuttavia tunteita. Harjoittelu vaatii henkilökunnan, ohjaajien sitoutumista sekä hyvää suunnittelua, jotta monialainen oppiminen mahdollistuu parhaiten.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29694]